WJD van Lourdes via de camino naar Burgos

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 26 juli 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op woensdag 26 juli

Nadat de eerste nacht (van maandag op dinsdag) in de bus was doorgebracht zijn alle deelnemers blij met het hotel dat ze de tweede nacht hebben in Lourdes. Na de lichtprocessie op dinsdagavond kijken sommige jongeren nog de musical over Bernadette, waar het heiligdom deze periode voor WJD-pelgrims een korte voorstelling van geeft. Anderen lopen nog een rondje door de stad of doen een spelletje in het hotel. De dag erop begint al om 7.30 uur met een eucharistieviering bij de grot.

Priester van het aartsbisdom Gauthier de Bekker verzorgt de homilie. Op de gedachtenis van Joachim en Anna, de ouders van Maria, preekt hij over ouders. Je ziet vaak aan het uiterlijk van de kinderen dat ze op hun ouders lijken, zegt hij. Ouders geven hun kinderen iets mee. Zoals het uiterlijk, maar ook andere dingen zoals geloof. “En je kunt ook hier zijn als geloof je eigen keuze is. Omdat we kinderen van God de Vader willen zijn”, zegt hij. “We zijn samen op reis. We zijn op weg met God en we mogen daarin de traditie die ons is meegegeven, door onze ouders of anderen, met ons meedragen en vernieuwen. Ik wens ons toe dat we mooie gesprekken hebben, zodat wat in ons gezaaid is mag groeien en in God tot wasdom mag komen.”

Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. De meereizende priesters concelebreren en diakens assisteren in de mis. Jongeren zijn acoliet.

In de middag lopen de deelnemers bij San Sebastián (Spanje) een stuk van de camino, de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. In de bus wordt uitleg gegeven over deze pelgrimsroute. Onderweg wordt de karakteristieke schelp waargenomen die de route markeert.

De tocht is afwisselend. Asfalt maakt al gauw plaats voor een zandpad dat dan weer breed en dan weer smal is. De wandelaars stappen over grote stenen en puzzelen een aantal keer op de beste manier om een grote plas te passeren. En daarbij worden ze af en toe getrakteerd op een groots uitzicht over de zee.

Daarna gaat de reis door naar de Spaanse stad Burgos.