WJD van Rotterdam naar Parijs en Lourdes

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 25 juli 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op maandag 24 juli

Op dag één van de WJD-reis vertrekken de bussen vroeg vanaf de opstapplekken in de verschillende bisdommen. De reis gaat naar Parijs, waar de jongeren in de stad worden afgezet en het laatste stuk lopen naar de kerk Saint Pierre de Montmartre. Deze ligt naast de bekende basiliek Sacré Coeur. Bisschop Van den Hende heet de deelnemers welkom. “Daar zijn we dan. Op onze pelgrimstocht die vandaag mag beginnen”, zegt de bisschop in het openingswoord van de eucharistieviering. “We hebben een flinke regenbui gehad op weg naar deze kerk. We hebben flinke trappen gelopen. En nu op deze hoge plek in Parijs vieren we samen de eucharistie. We danken de Heer en prijzen Hem. Hij kent ons hart en is altijd onze tochtgenoot.”

De kerk is tot de laatste bank gevuld. Diaken Iwan Osseweijer preekt in de viering. Diaken Dick Vrijburg assisteert aan het altaar. De priesters die mee zijn op deze reis concelebreren. “Het is een pelgrimage en dat kan soms pittig zijn”, aldus diaken Osseweijer. “Zoals we nu bijvoorbeeld de regen hebben gehad. Juist op die momenten raak je in gesprek met mensen. Mensen die je geschonken worden op je weg.” En hij zegt: “Op deze hooggelegen plek in Parijs stierven martelaren. Dat is wat ‘Montmartre’ betekent: berg van de martelaren. Hun getuigenis heeft ons hier samengebracht en geeft ons kracht om het geloof te delen met anderen en de traditie voort te zetten. Niet als museumstuk, maar omdat het gaat om de levende Heer. Hij komt ook vandaag aanwezig met zijn Lichaam en Bloed in de gedaante van brood en wijn. Hij geeft zichzelf als voedsel voor onderweg.”

Aan het slot van de viering ontvangen de deelnemers de pelgrimszegen. Bisschop Van den Hende spreekt het gebed uit. Hij zegt daarbij dat een pelgrimstocht een weg is met ups en downs en dat die zo verbonden is met heel ons leven. “We zijn niet alleen op weg. De Heer is onze tochtgenoot en we zijn elkaars tochtgenoot”, zegt de bisschop. Hij vraagt de jongeren om bij de intenties die ze in hun hart met zich meedragen op deze reis ook gebed voor bisschop Smeets van Roermond in te sluiten.

De maaltijd is daarna in het naast de kerk gelegen pelgrimshuis. Vervolgens gaat de reis verder naar Lourdes. De bussen reizen de hele nacht door om in de loop van de ochtend in Lourdes aan te komen.