WJD Via Fatima naar Lissabon

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 01 augustus 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op maandag 31 juli

Deze ochtend op maandag 31 juli pikken de verschillende bussen de jongeren op in de dorpen waar ze dit weekend verbleven bij gastgezinnen. Op een half uurtje rijden van Fatima wordt er in de bus uitleg gegeven over het bedevaartsoord.

In 1916 kregen drie kleine herderskinderen een verschijning van een engel die hen vraagt te bidden. Er volgt later ook een verschijning die vraagt om de komende maanden de dertiende van de maand terug te keren. De dame die verschijnt vraagt hen onder andere om dagelijks de rozenkrans te bidden tot beëindiging van oorlog. Maria noemt zich in Fatima Onze Lieve Vrouwe van de Rozenkrans.

Twee van de kinderen sterven op jonge leeftijd. Francisco als hij 11 jaar oud is en Jacintha als ze 9 jaar is. Het derde kind, Lucia, wordt heel oud. Ze wordt religieus en sterft in 2005. Zij was nog enkele malen in Fatima toen pausen het bezochten. Bijvoorbeeld paus Paulus II, nadat hij een aanslag overleefde (13 mei 1981). In 2017 zijn de twee overleden kinderen heilig verklaard.

Voor aankomst in Fatima wordt in de bussen het middaggebed gebeden. Bisschop Van den Hende gaat voor in gebed in bus 2. Op het middaggebed zoals dit afgedrukt is in het pelgrimsboekje laat hij enkele malen een weesgegroet volgen dat gezamenlijk wordt gebeden. Elk weesgegroet leidt de bisschop in met gebed waarin Maria, de moeder van Jezus, wordt gevraagd om met de WJD’ers mee te bidden, zodat zij als leerlingen van haar Zoon groeien in geloof en het vertrouwen hebben om te zeggen: “Mij geschiede naar uw woord.” “Wij zitten stil in de bus, maar gaan vooruit”, zegt de bisschop. “Heilige Maria, help ons om in beweging te komen voor Gods rijk van liefde en daaraan mee te bouwen.”

Er wordt een lunch uitgedeeld naast het heiligdom. Alle groepen krijgen pastasalade en wat fruit en drinken. Er staan zeer veel bussen geparkeerd, die later ook allemaal naar Lissabon door zullen rijden. Alle pelgrims uit al die bussen lopen nu rond op het heiligdom. Dat dit niet overvol is, komt door de grote afmetingen van het heiligdom.

De WJD’ers hebben even tijd om in hun deelgroepen de plek te verkennen. Onder meer bij de kleine kapel op de plek van de verschijningen, die werd gebouwd op verzoek van Maria. Het kleine kapelletje staat in een grotere openluchtkapel. Daar wordt de rozenkrans gebeden als de Nederlandse pelgrims er komen.

Naar en rond de verschijningskapel is een betegeld pad aangelegd voor pelgrims die geknield biddend langs de kapel willen gaan. Kaarsen kunnen worden gebrand. En net buiten het terrein zijn winkeltjes die deze dagen druk worden bezocht. Deze dag bezoeken tienduizenden pelgrims Fatima.

De eucharistieviering begint iets na 15.00 uur onder een strak blauwe hemel. De Rotterdamse jongeren verzamelen zich met de andere jongeren op het plein voor de grote witte rozenkransbasiliek. Voor deze internationale mis wordt een beeld van Maria van Fatima naar het altaar in de openlucht voor de basiliek gedragen. Bisschop Van den Hende en Nederlandse priesters concelebreren. In totaal concelebreren ongeveer twintig bisschoppen en meer dan honderd priesters.

Daarna gaan de groepen terug naar de bus. Het is dan nog maar anderhalf uur rijden naar Lissabon en de vele bussen in Fatima kondigen een grote drukte aan. Aan het begin van de avond komen de groepen aan bij de parochiekerk die vanaf woensdag de catecheselocatie is. Ze ontvangen hun WJD-rugzak met een rozenkrans, t-shirt en WJD-hoed tegen de zon. Bij de WJD-pas die ze als deelnemer ontvangen zit ook een kaart voor het openbaar vervoer deze dagen. Daarna is het tijd voor de avondmaaltijd en gaan de WJD’ers naar de slaaplocatie. Dat is deze keer een schoolgebouw.