WJD Weekend in bisdom Guarda: festival

Door: Bisdom Rotterdam maandag 31 juli 2023

Foto's: Ramon Mangold

De WJD-reis op zondag 30 juli

De Rotterdamse groepen vieren op zondag 30 juli de eucharistie op de plekken waar ze in gastgezinnen verblijven. Dat zijn drie verschillende dorpen: Belmonte, Ferro en Peraboa. Eén groep zal later in de middag de mis vieren in de kapel bij Serra da Estrela.

Bisschop Van den Hende viert de eucharistie in Covilhã. De bisschop verblijft daar in het hotel waar ook de Nederlandse buschauffeurs zijn ondergebracht. De pastoor van de parochie vroeg de bisschop om in de parochiekerk de mis te vieren deze zondag. In Covilhã is een groep jongeren uit Utrecht ondergebracht in gastgezinnen en zo viert de bisschop samen met de deelnemers uit het aartsbisdom de mis met parochianen van deze parochie. De kerk is een bekende plek, want in deze kerk werd de hele Nederlandse groep op vrijdag ontvangen met een rozenkransgebed. De pastoor van de parochie en Nederlandse priesters van het aartsbisdom Utrecht concelebreren. De diaken van de parochie assisteert.

De bisschop preekt kort in het Nederlands vanuit de Schriftlezingen over Salomo, die op jonge leeftijd koning wordt en die God om wijsheid vraagt om rechtvaardig te kunnen regeren. De evangelielezing vertelt de gelijkenis van een koopman die alles verkoopt om een grote parel te kopen waarvoor hij alles overheeft.

De grote parel staat voor het rijk van God dat boven alles gaat. “Het gaat om de liefde, op de eerste plaats om de liefde voor het rijk van God en onze roeping om daaraan mee te bouwen”, zegt de bisschop. “We zijn hier met verschillende talen bijeen en mogen samen bouwen aan het rijk van God. Als we dat doen kunnen alle andere dingen, zoals je studie en werk, je talenten en je bezit, en ook de kring van je vrienden, waarde krijgen in het licht van het evangelie omdat ze niet op de eerste plaats staan maar geplaatst worden in het perspectief van Gods rijk van liefde.”

Daarna volgt een maaltijd in de gastgezinnen. Per bus reizen de WJD’ers daarna naar Serra da Estrela. Dit is de hoogste berg in Portugal. Op 2.000 meter hoogte parkeren de bussen en vindt op de vlakte een klein festival plaats. Alle nationaliteiten die te gast zijn in het bisdom Guarda komen samen.

Het gaat om meer dan 700 jongeren. En elke nationaliteit is gevraagd een lied te zingen op het grote podium. Onder meer Portugal en Equador doen dat, jongeren uit Guinee-Bissau, Mozambique, de Filipijnen en nog vele andere landen. Ook Mexico is vertegenwoordigd en twee Nederlandse jongeren met een Mexicaanse moeder zingen met de Mexicaanse groep mee op het podium. Nederland is als laatste aan de beurt. Vanaf het podium zingt een grote groep een lied van Acda en De Munnik.

Ook de bisschop van Guarda is deze middag aanwezig. Hij spreekt enkele woorden tot de jongeren waarin hij ze een goede verdere pelgrimage naar Lissabon wenst. Daarna is er nog meer muziek en wordt er veel gedanst. Om 20.00 uur is het festival voorbij. De jongeren gaan voor de laatste keer naar hun gastgezinnen. Maandag zullen ze daar afscheid nemen in alle vroegte om door te reizen naar Fatima.