Bisschop: ‘Zo komen Pasen en Kerstmis bij elkaar’

Door: Bisdom zondag 24 december 2017

Arcade op de begraafplaats. (Foto: Tjeerd van der Zwaan)

Bisschop leidt gebedsviering tijdens kerstlichtjesavond op begraafplaats St. Laurentius

“Het lijkt een beetje gek als je op een begraafplaats, waar mensen te maken hebben met sterven, met Kerstmis de geboorte van een kind viert. Maar uiteindelijk is het niet zo gek.” Op vrijdag 22 december leidt Mgr. Van den Hende samen met plebaan Chris Bergs een gebedsviering tijdens de kerstlichtjesavond op de R.K. Begraafplaats en Crematorium St. Laurentius.

Plebaan Bergs heet iedereen welkom in de kapel op het terrein van de begraafplaats. “Op deze plaats denken we aan het afscheid dat we moesten nemen van onze dierbaren”, zegt hij. “Als je hier bent voor een uitvaart, is het niet feestelijk. Je moet afscheid nemen en dat doet verschrikkelijk pijn. Met deze kerstdagen mis je je dierbaren misschien nog meer dan anders. We willen hen niet vergeten. We zijn nog meer dan anders met hem verbonden in liefde geloof en gebed.” En hij spoort aan: “Jezus de Christus, de Zoon van God, is mens geworden. Hij staat naast ons in onze gebroken wereld. Laten we het licht ontsteken in onze duistere wereld.”

In de korte gebedsdienst wordt gezongen door JoKo, het jongerenkoor van de Sint Christoffelparochie in Capelle aan de IJssel. De evangelielezing is uit Lucas 2, waarin de geboorte van Jezus wordt verkondigd.

“De geboorte vieren van een kind op een plek waar mensen doorgaans te maken hebben met de dood, lijkt een rare combinatie”, preekt de bisschop. "Maar uiteindelijk is het niet zo gek om sterven en geboorte bij elkaar te brengen.” De bisschop legt uit dat het een oude christelijke traditie is om elke zondag en later tevens eenmaal per jaar met Pasen in het bijzonder te vieren dat Christus is verrezen en “dat de dood het verloren heeft van de liefde van God.” Pasen is het oudste feest. Later is de Kerk ook de geboorte van Christus gaan vieren. “We vieren het feest van de geboorte van Jezus in het geloof dat Hij is verrezen en leeft. Zo vieren we hier op deze begraafplaats de geboorte van Jezus. We mogen de hoop en vreugde koesteren dat God ons na de dood eeuwig leven wil geven.”

“God wil naast ons staan in ons mens zijn. Niet alleen als het mooi weer is, maar ook als het koud en duister is.”

In het kerstevangelie is het ook niet alleen vreugde. Maria en Jozef waren arm. De deur van de herberg bleef voor hen gesloten. In de stal buiten de stad waren het de herders, die een ruw leven leidden waar niet veel mensen waardering voor hadden, die als eersten Gods Zoon mochten zien. Mgr. Van den Hende: “God heeft als eerste de kwetsbaren uitgenodigd Hem te zien. God zelf wordt kwetsbaar. In de stal heeft Hij last van weer en wind. Hij wil naast ons staan in ons mens zijn. Niet alleen als het mooi weer is, maar ook als het koud en duister is.”

“Als we over het leven van Jezus horen in het evangelie, dan lezen we over veel moeilijkheden. Er waren dichte deuren als Jezus mensen aan wilde sporen tot liefde en vergevingsgezindheid. En uiteindelijk werd Hij gekruisigd. Er was geen greintje liefde, terwijl God met alle liefde in de wereld is gekomen. En dan lijkt het allemaal voorbij. Zoals het hier op de begraafplaats allemaal voorbij lijkt, als we afscheid nemen van een dierbare. Maar we mogen voorbij de dood kijken naar het nieuwe leven. En we mogen onze dierbaren met hun namen aanbevelen bij God, die ieder van ons kent als geen ander. Zo komen Pasen en Kerstmis bij elkaar. We mogen onze angsten en somberheid overwinnen en na duisternis ook weer naar het licht kijken, het is de verrezen Heer die voor ons uitgaat.”

“Soms lijkt ons hart uitgewoond en niet meer in staat tot hoop op een nieuwe toekomst, maar God wil die nieuwe hoop in ons hart aanwakkeren. Het feest van Kerstmis is daarom ook de geboorte van nieuwe hoop”, zegt de bisschop. “Probeer die liefde te beleven door in Christus’ Naam met elkaar op weg te gaan als het zwaar is. De weg gaan van de liefde en van Gods vrede is in onze wereld hard nodig. Ik bid dat we de deur van ons hart opnieuw openzetten om te groeien in de hoop en liefde, die wij van Christus ontvangen, steeds opnieuw. Nu het donker is, is het misschien moeilijk, maar naarmate het meer licht wordt, mag de hoop door Christus, de mens geworden en verrezen Heer, nieuwe kans krijgen in ons leven ”

De rooms-katholieke begraafplaats Laurentius bestaat 150 jaar. Bekijk de video van katholiekleven.nl