Netwerk van liefde

40-dagencampagne en bezinningsbijeenkomst ‘Paus Franciscus en de armen’

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 31 januari 2020

Foto: Maurice Knijnenburg

Aandacht voor solidariteit en naastenliefde in de Veertigdagentijd

In de Veertigdagentijd (26 februari - 12 april) houdt het bisdom Rotterdam de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’. Nieuw dit jaar is het aanbod voor een bezinningsbijeenkomst ‘Paus Franciscus en de armen’. “De eerste vijf afspraken zijn al gemaakt”, schrijft Jan Maasen in een brief aan onder meer de contactpersonen van werkgroepen MOV en diaconie en de PCI-en.

Jan Maasen is medewerker diaconie en missiesecretaris van het bisdom en coördineert de aanmeldingen van diaconale activiteiten die in de Veertigdagentijd worden georganiseerd. Hij vertelt: “Niet alleen werkgroepen MOV en diaconie en de PCI-en kunnen hun activiteiten aanmelden voor het overzicht van de 40-dagencampagne. Ook andere werkgroepen die in deze periode een activiteit met een hoog diaconaal gehalte organiseren, kunnen hun activiteit doorgeven.” Dat kunnen vormselwerkgroepen zijn, werkgroepen voor de eerste communie, M25-groepen of jongerengroepen en bijvoorbeeld werkgroepen catechese of vorming & toerusting. Ook katholieke scholen en instellingen kunnen hun activiteit aanmelden voor de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’ die de activiteiten in een overzicht samenbrengt en laat zien hoe alle activiteiten op verschillende plekken één netwerk van liefde vormen.

Tijdens de bezinningsbijeenkomst ‘Paus Franciscus en de armen’, die Jan Maasen op locatie verzorgt, wordt gesproken over diaconale sleutelteksten uit de Bijbel, kernfragmenten uit documenten van paus Franciscus en de mogelijkheden om zelf te werken aan een cultuur van ontmoeting met de armen, individueel en in parochieverband. Het programma duurt maximaal twee uur. Het kan de vorm krijgen van een open avond voor een breed publiek, of een bezinningsbijeenkomst voor leden van MOV-groepen, werkgroepen diaconie en de PCI.

• Aanmelden voor de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’ kan via een email (liefst vóór 20 februari) naar pastoraledienstverlening@bisdomrotterdam.nl (vermeld de naam van de activiteit en geef een beknopte omschrijving van de inhoud, vermeld de datum/data, het tijdstip, de locatie en eventueel een e-mailadres voor van een contactpersoon)
  • Vraag de bezinningsbijeenkomst ‘Paus Franciscus en de armen’ aan voor uw parochie(kern) en leg een dagdeel vast via een e-mail aan Jan Maasen: j.maasen@bisdomrotterdam.nl