Netwerk van liefde

40-dagencampagne: M25-groepen doen mee met NL Doet

Door: Bisdom donderdag 08 maart 2018

Jong en oud zetten zich in voor diaconale actie

Op vrijdag 9 en zaterdag 10 maart vindt NLDoet plaats, de grootste vrijwilligersactie van Nederland. Het Oranjefonds richt met NLDoet de schijnwerpers op vrijwilligerswerk en nodigt iedereen uit om een dagje de handen uit de mouwen te steken. Minstens twee M25-groepen uit het bisdom hebben gehoor gegeven aan deze oproep. Deelname aan NLDoet past mooi in de 40-dagencampagne.

M25 St Christoffel (Drechtsteden) helpt zaterdag mee met het uitserveren van een wijklunch in het winkelcentrum Sterrenburg in Dordrecht. De jongeren beginnen om tien uur in het restaurant van Resto van Harte in het verzorgingstehuis het Sterrenwiel. Resto van Harte richt zich met name op ouderen en bejaarden, mensen met een verstandelijke beperking, mensen die bij de voedselbank zitten en gezinnen met kleine kinderen die het financieel niet breed hebben. Na een korte uitleg doen ze dan een opvallende rode schort aan en gaan ze de lunch uitserveren in het winkelcentrum, dat op loopafstand ligt.

Jongeren van M25 (Regio) Leiden helpen diezelfde dag mee met een high tea en een sportactiviteit van VTV Leiden (Vrije Tijd en Vormingsactiviteiten voor mensen met een beperking). VTV organiseert dan een dag voor buurtbewoners en leden van VTV.

In de Veertigdagentijd (14 februari – 1 april 2018) zijn er vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren.

Ook buiten NLDoet vinden zaterdag diverse activiteiten plaats in het kader van de 40-dagen campagne. In Den Hoorn en Woerden vinden de dagelijkse vastenwandelingen plaats. In Hoogmade organiseren leden van de MOV-groep een koffiestop bij de plaatselijke Coop. Zij schenken de hele dag door koffie in de supermarkt en vertellen daarbij over het Vastenactieproject. In de Jozefkerk van Wassenaar wordt een bazaar gehouden, waarvan de opbrengst wordt verdeeld tussen de eigen geloofsgemeenschap en een school in Tanzania van de stichting Dinka, waarbij mensen uit Wassenaar nauw betrokken zijn. Communicanten van de Haagse Willibrord-gemeenschap organiseren in de Marthakerk een maaltijd ‘Aan tafel voor West-Timor’ ten behoeve van een eigen project. En in Voorburg kunnen parochianen genieten van een vastensoep.

Deze activiteiten maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (14 februari – 1 april 2018) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht, die dit jaar actie voert voor een armoedebestrijdingsprogramma in Mbala, Zambia. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.