Netwerk van liefde

40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’ gaat voor de derde keer van start

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 28 februari 2019

Foto: Maurice Knijnenburg

Omzien naar mensen dichtbij en verder weg

Op Aswoensdag (6 maart) begint de Veertigdagentijd. Voor het bisdom Rotterdam betekent dit ook de start van de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’. Daarmee geeft het bisdom extra aandacht aan de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, scholen en instellingen in deze periode organiseren.

“Je kunt daarbij allereerst denken aan de acties van MOV-groepen voor de Vastenactie”, aldus diocesaan missiesecretaris en medewerker diaconie Jan Maasen. “Al bijna zestig jaar tonen Nederlandse parochies zich in de Veertigdagentijd solidair met armen in het Zuiden door zich te verdiepen in hun situatie en geld bijeen te brengen voor kleinschalige projecten. Landelijk vraagt Vastenactie dit jaar aandacht voor het belang van schoon drinkwater. De meeste parochies doen daaraan mee. Bijna een kwart van de parochies zet zich in voor een eigen, door Vastenactie goedgekeurd project. Die hebben soms ook een watercomponent. Dat toont het wezenlijke belang van de thematiek van dit jaar. Schoon drinkwater is essentieel voor menselijk leven.”

Bewustmakende en fondsenwervende activiteiten voor de Vastenactie vullen dan ook voor een belangrijk deel de weekoverzichten van de 40-dagencampagne ‘Netwerk van liefde’. Thematische vieringen, vastenwandelingen en sobere maaltijden scoren daarbij hoog.

“De 40-dagencampagne Netwerk van Liefde wil deze twee vormen van naastenliefde bijeen brengen.”

Niet alleen op het zuidelijk halfrond leven mensen in nood. Ook in eigen land komen armoede, eenzaamheid en sociale uitsluiting voor. “Je kunt in de Veertigdagentijd arme mensen ginds helpen door geld te geven aan Vastenactie, maar je kunt tegelijk ook omzien naar mensen in je eigen omgeving”, aldus Maasen. “De 40-dagencampagne Netwerk van Liefde wil deze twee vormen van naastenliefde niet tegen elkaar uitspelen, maar bijeen brengen. Beide passen in de voorbereiding op Pasen. Samen vormen zij het netwerk van liefde. En hoewel de parochiële activiteiten overheersen, horen ook activiteiten van andere actoren ertoe. Een van de opvallendste bevindingen van de afgelopen twee keer was voor mij ook het grote aantal oecumenische soberheidsmaaltijden en avondgebeden.”

Het Netwerk van Liefde wordt in de komende Veertigdagentijd op verschillende manieren zichtbaar gemaakt. Alle activiteiten worden vermeld in weekoverzichten, die op de website worden geplaatst. Bijzondere activiteiten zullen worden belicht in aparte nieuwsberichten op de website van het bisdom, in de Nieuwsbrief Dienen en op de Facebookpagina’s ‘Caritas in Nederland’ en ‘Missie, Ontwikkeling en Vrede’.

Ook tijdens de Veertigdagentijd kunnen parochies nog nieuwe initiatieven aanmelden. Maasen: “Het overzicht pretendeert geen volledigheid. De 40-dagencampagne toont ook alleen maar het topje van de ijsberg, namelijk de publieke activiteiten. Een belangrijk deel van de diaconale inzet blijft buiten beeld, zoals het geregeld inzamelen van levensmiddelen voor de Voedselbank, de financiële en materiële hulpverlening aan personen door de Parochiële Caritasinstellingen, het bezoekwerk aan ouderen en zieken, maatjesprojecten of de vrijwilligersinzet in zorginstellingen. Maar ook met die beperkingen maakt de 40-dagencampagne het diaconale gezicht van het bisdom zichtbaar. En kunnen lokale groepen op nieuwe ideeën komen.”