Themavieringen over water en de klimaatmars
Foto: Vastenactie
De Veertigdagentijd is begonnen en daarmee ook de campagne van de Bisschoppelijke Vastenactie met het thema ‘Schoon water verandert alles’. Vastenactie steunt met de hulp van katholieke parochies, instellingen en scholen vijf waterprojecten in verschillende delen van de wereld. Parochies kunnen ook campagne voeren voor een eigen, door Vastenactie goedgekeurd project.
In de Veertigdagentijd wordt op verschillende manieren geld ingezameld voor deze projecten, onder meer met wekelijkse deurcollectes in de kerken. Veel parochies zijn gewend om op de eerste zondag van de Veertigdagentijd het Vastenactieproject te presenteren in of na de zondagsviering. Dat kan eenvoudig met een uitgebreide mededeling of collecteaanbeveling. In andere kerken wordt de hele viering gewijd aan de Vastenactie en keert het thema terug in gebeden, liederen en preek.
Enkele voorbeelden uit parochies van het bisdom Rotterdam:
De duurzaamheidsbeweging van de parochie St. Christoffel loopt mee in de klimaatmars.
De thematiek van de Vastenactie laat dit jaar zien dat er een nauw verband is tussen werken aan armoedebestrijding en zorg voor de schepping. Paus Franciscus legt in zijn Boodschap voor de Veertigdagentijd ook een duidelijke relatie tussen de veertigdagentijd en de schepping.
Op zondag 10 maart wordt in Amsterdam de klimaatmars gehouden. De duurzaamheidsbeweging van de parochie St. Christoffel roept parochianen op om gezamenlijk naar Amsterdam te reizen en zich daarvoor rond 11.30 uur te verzamelen bij NS-station Rotterdam-Alexander. Ook de mov/zwo-groep van de Nieuwe Waterweg heeft een dergelijke oproep gedaan.
Deze activiteiten maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (6 maart – 20april 2019) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.