Netwerk van liefde

40-dagencampagne: Vasten voor een goed doel

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 maart 2019

Jongeren vasten voor een goed doel.

Vasten voor een goed doel

De 40-dagencampagne ‘Netwerk van liefde’ is in het bisdom Rotterdam in volle gang. Deze week vasten jongeren in Hillegom 24 uur voor een goed doel, maken parochianen in Vlaardingen kennis met een pater die zich inzet voor vluchtelingen en daar een mensenrechtenonderscheiding voor ontving, en is in Maassluis een vastenochtend rond de hongerdoek ‘Mens, waar ben je?’

Jongerengroep The Spirits van de parochiegemeenschap Martinus en Joseph in Hillegom gaat 24 uur niets eten. Met deze actie halen zij geld op voor de stichting CEPT van Els Koop. Deze stichting helpt kinderen in het plaatsje Lins in Brazilië aan een betere toekomst. De jongeren in Hillegom zijn tussen de elf en zestien jaar. Ze starten hun 24-uurs actie op vrijdagavond 15 maart door aan te sluiten, na de sobere maaltijd van de volwassenen, bij de bezinningsavond over een oude hongerdoek rond vrouwen in de Bijbel.

“Zo krijgen de kinderen in Lins, net als wij, de mogelijkheid om te kunnen leren.”

Op zaterdagochtend zamelen de jongeren schoolspullen in op drie locaties in Hillegom. Dat doen zij samen met de MOV-groep. Judith Wouters van jongerengroep The Spirits: “De spullen zullen opgestuurd worden naar Lins. Er is een groot gebrek aan deze spullen en we hopen dat wij veel kunnen opsturen. Zo krijgen de kinderen daar, net als wij, de mogelijkheid om te kunnen leren.” De jongeren sluiten de actie af met een gemeenschappelijke maaltijd en gaan samen naar de eucharistieviering op zaterdagavond.

Op vrijdagavond 15 maart kunnen mensen in de Lucaskerk in Vlaardingen nader kennismaken met het werk van de Mexicaanse pater Alejandro Solalinde (73). Pater Solalinde richtte in 2007 het opvanghuis Hermanos en el Camino op voor vluchtelingen en ongedocumenteerden. Zij kunnen daar even op adem komen en voedsel en onderdak krijgen, evenals medische en psychologische hulp en juridische begeleiding.

Pater Solalinde vertelt in de Lucaskerk over zijn werk, waarvoor hij twee dagen eerder een Geuzenpenning ontving. Dat is een mensenrechtenonderscheiding. Aan de Geuzenpenning is geen financieel bedrag verbonden. De Vlaardingse kerken hebben daarom in de afgelopen weken gecollecteerd. Op deze avond krijgt pater Solalinde de opbrengst van de collecte overhandigd.

Hongerdoek 'Mens waar ben je?'

De parochiegemeenschap Andreas, Petrus en Paulus in Maassluis houdt donderdag 14 maart een vastenochtend. Om 9.00 uur beginnen de deelnemers met een eucharistieviering waarbij ‘Water in de Bijbel’ centraal staat. Daarna worden de achtergronden belicht van de nieuwe hongerdoek ‘Mens, waar ben je?’ De Duitse kunstenaar Uwe Appold heeft deze doek gemaakt in opdracht van de Duitse Vastenactie ‘Misereor’.

In de afbeelding heeft hij aarde verwerkt uit Getsemane. Dat is de tuin waar Jezus gebeden heeft in de nacht voor zijn kruisiging. De grond draagt een zwevende, gouden ring met daarin ‘ons gemeenschappelijk huis’ met open deuren. Petra Janssen, regiowerker van Vastenactie, zal de vijf waterprojecten toelichten. De vastenochtend wordt afgesloten met een gemeenschappelijke lunch.

Deze activiteiten maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (6 maart - 20april 2019) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde