Netwerk van liefde

Actie én bezinning in 40-dagencampagne

Door: Bisdom dinsdag 21 maart 2017

Hongerdoek 2017: 'Ik ben omdat wij zijn'

De Veertigdagentijd is zowel een tijd van bezinning op je eigen handelen als van actie ten behoeve van mensen in nood. Beide invullingen kom je tegen in de aangemelde activiteiten voor de 40-dagencampagne in het kader van het ‘Netwerk van liefde’. Vaak zijn ze verenigd in één activiteit, zoals bij de sobere maaltijden en de vastenwandelingen. Andere activiteiten leggen het accent op een van beide aspecten. Dat zie je goed terug in de activiteiten in de eerste helft van deze week.

Bezinning

Mooie voorbeelden van bezinnende activiteiten zijn de twee lezingen in de Maartenszaal van de H. Martinusparochie in Voorburg. Op maandag 20 maart hield prof. Jos Pieper een lezing over de grenzen van barmhartigheid. Hij benaderde dit onderwerp vanuit de psychologie. Je inzetten voor een mens in nood is een goede zaak, maar tot hoever gaat je betrokkenheid? Mag je grenzen stellen om zelf overeind te blijven?

Op woensdag 22 maart houdt diaken Pier Tolsma een inleiding over de encycliek Laudato Si’ van paus Franciscus en de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) 2015-2030. Deze 17 doelen op vier belangrijke terreinen (klimaat, veiligheid, mensenrechten en de verbetering van welvaart wereldwijd) hebben de Verenigde Naties vastgesteld als opvolgers van de Millenniumdoelen. Gaat het hier alleen om macroproblemen of kunnen we ook in onze eigen omgeving zorgen voor ons gemeenschappelijk huis?

In Ridderkerk-Slikkerveer wordt diezelfde avond een bijeenkomst gehouden over de nieuwe hongerdoek ‘Ik ben, omdat wij zijn’. Deze doek van de Nigeriaanse kunstenaar Chidi Kwubiri brengt tot uitdrukking, dat wij alleen mens kunnen zijn in verbondenheid met elkaar. In Voorschoten volgt na de vastenmaaltijd en de oecumenische vespers een bezinning over The Passion.

Actie

Meer aan de actiekant zit de pannenkoekenlunch van de Lidwinagroep van de parochiekern Antonius Abt in Den Haag. Op een verrassingslocatie worden de ouderen van deze gemeenschap dinsdagmiddag getrakteerd op pannenkoeken. En in Leidschendam gaan ze klaverjassen en rummikuppen. De opbrengst is bestemd voor de Vastenactie.

Kijk hier voor meer informatie over de 40-dagencampagne in Bisdom Rotterdam.