Netwerk van liefde

Allerzielen: Bisschop Van den Hende schrijft brief aan alle gelovigen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 02 november 2020

Foto: Pixabay.

Bidden om Gods barmhartigheid voor de overledenen is een werk van barmhartigheid

Vanwege de tweede golf aan coronabesmettingen zijn er beperkingen waar het gaat om het deelnemen aan de vieringen van Allerzielen in de kerk op 2 november. “Maar ondanks dit alles zullen wij als Kerk de gedachtenis van Allerzielen niet overslaan en ongemerkt aan ons voorbij laten gaan”, schrijft bisschop Van den Hende in een brief aan gelovigen in het bisdom Rotterdam.

De brief is verstuurd op Allerzielen. Bisschop Van den Hende: “Wanneer wij onze overledenen gedenken en voor hen bidden, dan laten we zien dat we ons verbonden weten met degenen die ons in de dood zijn voorgegaan. Als Kerk mogen wij beseffen dat we één gemeenschap zijn van levenden en gestorvenen, in verbondenheid met de verrezen Heer die onze toekomst is en onze weg naar het eeuwig leven.”

In dit perspectief gaat Allerzielen niet alleen over herinneringen: “Wanneer wij op Allerzielen bidden voor de overledenen, dan vragen wij de Heer in vertrouwen om hun zonden te vergeven en dat onze gestorvenen Gods barmhartigheid mogen ondervinden, dat zij voor altijd delen in het eeuwig leven bij de Heer.”

“Vanouds is bidden voor de overledenen een werk van barmhartigheid”, schrijft de bisschop. Hij onderstreept dat het belangrijk is om in het bijzonder ook te bidden voor overledenen die geen familie of nabestaanden lijken te hebben of die in eenzaamheid gestorven zijn.

Vanwege het Jaar van het Woord van God sluit de bisschop zijn brief af met een bijbeltekst om te lezen op Allerzielen in de kerk, op het kerkhof of thuis in kleine kring.

“Broeders en zusters,
wij willen u niet in onwetendheid laten
over het lot van hen die ontslapen zijn;
gij moogt niet bedroefd zijn zoals de andere mensen,
die geen hoop meer hebben.
Wij geloven immers dat Jezus is gestorven en weer opgestaan;
evenzo zal God hen die in Jezus ontslapen
levend met Hem meevoeren.
En zo zullen wij voor altijd samen zijn met de Heer.
Troost elkander dan met deze woorden.”

(Uit de eerste brief van de apostel Paulus aan de christenen van Tessalonica, 1 Tess. 4, 14-14.17b-18)