Netwerk van liefde

Bisdom verwelkomt twee nieuwe religieuze communiteiten

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 31 mei 2023

Zuster Jacinta en zuster Lucia met een beeldje van de heilige familie, bisschop Van den Hende en pastoor Jeroen Smith. De bisschop bezocht de zusters SJMJ in Leiden op tweede Pinksterdag. (Foto: Parochie HH. Petrus en Paulus)

Zusters SJMJ vestigen zich in Leiden en paters Assumptionisten in de regio Den Haag

In het bisdom Rotterdam worden twee nieuwe religieuze communiteiten gevestigd. Dat schrijft bisschop Van den Hende in een brief die voor Pinksteren is verstuurd aan religieuzen in het bisdom. “In verbondenheid met de wereldwijde Kerk neemt het religieuze leven ook in het bisdom Rotterdam een onderscheiden plaats in als onmisbaar charisma binnen het geheel van de diocesane Kerk als gemeenschap van geroepenen”, schrijft de bisschop.

De bisschop is dankbaar voor de twee nieuwe religieuze communiteiten die zich in het bisdom vestigen. In de stad Leiden start een kleine communiteit van Indonesische zusters van de congregatie SJMJ (voorheen JMJ: zusters van Jezus, Maria en Jozef). In de regio Den Haag zullen na de zomer paters Assumptionisten komen wonen uit België en Congo.

De congregatie van de zusters SJMJ heeft haar oorsprong in 1822 in Amersfoort. In 1857 werd het eigen moederhuis gevestigd in Den Bosch. Sinds 1898 zijn de zusters ook werkzaam in Indonesië. Inmiddels is het generalaat daar gevestigd. “Er is een uitgebreide voorbereiding geweest in goede samenwerking met zuster Theresia Supryati, de huidige generaal-overste, met wie ik sinds mijn studie in Rome contact heb onderhouden”, schrijft de bisschop in zijn brief.

De pas gearriveerde zusters verblijven nu in Nederland op basis van een tijdelijk visum. Bisschop Van den Hende: “Op termijn zullen zij de gelegenheid hebben om te studeren met het oog op het apostolaat van de congregatie in Indonesië. Ook in de parochie HH. Petrus en Paulus van Leiden e.o. zullen zij betrokken zijn. Tevens biedt de vertrouwdheid van de zusters met een cultuur van interreligieuze uitwisseling mogelijkheden tot dialoog.”

De congregatie van de paters Assumptionisten die in de regio Den Haag zullen komen wonen, werd in 1850 gesticht in het Franse Nîmes. De paters zullen als kleine communiteit allereerst zorg dragen voor het pastoraat in de Franstalige parochie Tous les Saints, waar in de afgelopen jaren pater Pierrot Mazono SVD met vrucht werkzaam is geweest als pastoor. Naar een geschikte woonplek voor de communiteit van de Assumptionisten wordt nog gezocht.

“Door de komst van deze nieuwe communiteiten in het bisdom Rotterdam zal de aanwezigheid van het charisma van het religieuze leven in ons midden worden versterkt”, schrijft de bisschop. Hij hoopt dat de reeds aanwezige religieuzen in het bisdom de start van de nieuwe religieuzen met hun gebed willen begeleiden en spreekt zijn dank uit voor hun aanwezigheid en inzet in de Kerk van Rotterdam. “Met Pinksteren mogen we als Kerk opnieuw beseffen hoezeer wij de geestesgaven van de Heilige Geest nodig hebben. We mogen de Heilige Geest tezelfdertijd bidden om eenheid en om verscheidenheid (1 Korintiërs 12).”

Op tweede Pinksterdag bezocht de bisschop de zusters SJMJ in Leiden.