Netwerk van liefde

Bisschop en vrijwilligers zomerkampen bijeen op Werelddag van de Armen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 18 november 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Concrete aandacht voor elkaar en sociale activiteiten

Op zondag 17 november, de Werelddag van de Armen, kwamen de vrijwilligers van het Willibrordkamp (parochie Den Haag) en van de zomerkampen van het bisdom bijeen in Rotterdam. Dat was op uitnodiging van Mgr. Van den Hende: “Paus Franciscus spoort ons aan om op deze dag de armen te ontmoeten. Maar vandaag hebben we jullie uitgenodigd vanwege de aandacht die jullie op de zomerkampen aan kinderen geven vanuit de Kerk als netwerk van liefde. Jullie maken de aandacht die we vanuit ons geloof voor mensen hebben concreet.”

Desiree Bühler leidt de middag die wordt afgesloten met een maaltijd. Ze heet iedereen welkom en geeft na een voorstellingsrondje het woord aan Sharon de Hingh en diaken Jos van Adrichem. Zij vertellen over de inzet, de opzet en de ervaringen van de verschillende zomerkampen. Het Willibrordkamp is opgericht door twee parochies in Den Haag: de Willibrordus parochie en de Agnes parochie. Deze zijn inmiddels onderdeel van de parochie Maria Sterre der Zee. De kinderen die meegaan op het kamp komen onder meer uit de Schilderswijk in Den Haag. Er zijn kinderen bij die in armoede leven en soms maar één maaltijd per dag krijgen. Daarom zorgt de parochie samen met de PCI voor financiële steun aan het Willibrordkamp. Op het Willibrordkamp kunnen maximaal 40 kinderen mee. De leiding van het kamp bestaat uit 15 mensen. Daardoor kan er veel aandacht zijn voor de kinderen persoonlijk. Sharon: “Laatst kregen we een telefoontje van een oud-deelnemer die zijn nichtje aan wilde melden. Hij gunde haar haar net zo’n mooi kamp als hij zelf had gehad.”

“Jullie geven iets van jezelf vanuit het geloof en met de talenten en gaven en deskundigheid die jullie hebben.”

De zomerkampen vanuit het bisdom worden georganiseerd voor kinderen, tieners en jongeren. Diaken Jos van Adrichem vertelt over de opzet met een thema, sport en spel, catechese en gebed. “De laatste jaren zien wij onder de deelnemers meerdere kinderen, waarvoor de kosten van de week een probleem kunnen zijn.” Dat mag geen probleem zijn om met een zomerkamp mee te gaan en daarom worden de zomerkampen gesteund door PCI’en. Ook worden er luchtbedden en slaapzakken geregeld voor kinderen die deze niet hebben. Onderdeel van het tienerkamp en het jongerenkamp van het bisdom is een sociale activiteit. Zo werd er voor de Voedselbank eten ingezameld bij supermarkten. “Er werden maar liefst 14 à 15 kisten per team opgehaald. Ook omdat het dan de sport is om als team het meeste in te zamelen”, vertelt Jos. Ook is een tuin van een zorgboerderij opgeknapt.

“Ik ben blij dat jullie op de uitnodiging vandaag zijn ingegaan”, zegt daarna de bisschop. “Ik ben altijd erg onder de indruk dat jullie jezelf vrij maken om de week te houden en er gaat ook nog zoveel aan vooraf. Er zit veel voor en daarna is er nog nazorg en evalueren. Jullie gaan heel betrokken om met de kinderen die jullie op de kampen verwelkomen. Paus Franciscus zegt over de Werelddag van de Armen: het gaat het niet zomaar om mensen helpen met een buskaartje of een bibliotheekpas. Het gaat er daarnaast om dat je als persoon op de anderen betrokken bent. En als ik jullie verhalen hoor, begrijp ik dat jullie als leiding een band opbouwen met de mensen op het zomerkamp. Dat niemand zonder aandacht is of verloren loopt.”

“Ik ben ontzettend dankbaar dat jullie je inzetten voor de zomerkampen. Die week met jullie op kamp is voor de kinderen niet zomaar iets, maar kan hen het hele jaar door beïnvloeden door de contacten die ze met elkaar onderhouden en door de ervaring van aandacht die ze ontvangen. Jullie helpen de kinderen ook om op hun beurt voor anderen te zorgen. Dat leren ze natuurlijk niet alleen die week op het zomerkamp, maar het krijgt bijzondere nadruk. We hebben jullie uitgenodigd op deze Werelddag van de Armen, omdat jullie door je betrokkenheid ook iets van jezelf geven vanuit het geloof en met de talenten en gaven en deskundigheid die jullie hebben. Ik voel me als bisschop rijk dat jullie je als kinderen van dezelfde Vader zo inzetten en beschikbaar stellen.”

Foto: Bisdom Rotterdam