Netwerk van liefde

Bisschop: “Geen toeschouwers maar leerlingen”

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 april 2023

Foto: Kerk in Nood

Herdenking van het lijden en sterven van martelaren in onze tijd

“Op weg naar Pasen staan we heel indringend stil bij het lijden en sterven van martelaren in onze tijd. Waarom doen we dat? Het is in deze Veertigdagentijd een getuigenis van ons geloof in de verrijzenis.” Op vrijdag 31 maart was Mgr. Van den Hende bij de Avond van de Martelaren in Amsterdam en preekte tijdens de eucharistieviering. De bijeenkomst, die elk jaar wordt georganiseerd door Kerk in Nood, vond plaats in de St. Nicolaasbasiliek. Mgr. Hendriks van Haarlem-Amsterdam was hoofdcelebrant. Nuntius Mgr. Paul Tschang In-Nam concelebreerde en Mgr. Mutsaerts.

“We geloven in de verrijzenis, dat de Heer de overwinning schenkt op de dood. De Heer heeft de dood overwonnen, wordt er op Pasen gezegd”, aldus de bisschop. “Maar de weg van de Heer is geen triomftocht, is geen overmoed en geen rode loper van dag tot dag. Ook vandaag in het evangelie (Johannes 10, 31-42) horen wij die grote tegenstelling. Aan de ene kant zijn er velen die klaarstaan om Hem te stenigen. Ze hebben de stenen al opgeraapt om naar Hem toe te gooien. En aan de andere kant sluit het evangelie van vandaag af met de woorden: en velen begonnen daar in Hem te geloven.”

“Het Johannesevangelie begint al op die manier in de proloog. Gods Zoon komt in de wereld, het Woord dat is vlees geworden. Hij komt in de wereld, maar de wereld neemt Hem niet aan. Hij komt in het zijne, naar de zijnen erkennen Hem niet”, preekt de bisschop. “Als we vanavond hier zijn en allerlei martelaren van deze tijd voorbij horen komen, en wanneer wij ons in gebed met hen verbonden weten en kaarsjes opsteken, dan kan het niet zo zijn dat wij alleen maar toeschouwers blijven.”

“Vandaag gedenken wij de martelaren die de liefde van Christus hebben verkondigd, maar net zoals de Heer tegenstand en boosheid en geweld ontmoetten. Mensen die hun hart laten spreken om het evangelie in onze wereld te verkondigen in woord en daad”, zegt de bisschop. “En mogen wij aan de martelaren vragen om met ons te bidden tot God, dat wij mogen volbrengen waartoe Hij ons roept. Dat onze liefde sterk mag zijn. Dat we getuigen van de Heer in woord en daad. Dat we de stenen laten vallen en ons hart van steen een hart van vlees mag worden. Dat wij met de kracht van de Geest op onze tijd, op onze manier en wanneer Hij ons roept evenzeer mogen getuigen van de Heer die in ons leeft. Zo zijn we geen toeschouwers maar navolgers en leerlingen, die elke dag opnieuw bekering nodig hebben.”

Foto: Kerk in Nood