Netwerk van liefde

Door: Bisdom dinsdag 16 augustus 2016
Foto: Peter van Mulken
Speciale opening vanwege bedevaartsdagen: 21 augustus tot en met 4 september

Op zondag 21 augustus opende Mgr. Van den Hende een heilige deur in de kerk van de heilige Jeroen in Noordwijk. De deur wordt geopend vanwege de bedevaartsdagen van 21 augustus tot en met 4 september 2016, elke dag van 9.00 uur tot 12.00 uur. De dagen staan in het kader van het jaar van de barmhartigheid. Elke ochtend begint met een eucharistieviering en aansluitend is er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Ook worden er de ‘Zeven Werken van Barmhartigheid’, geschilderd door de Noordwijkse kunstenaar Daniël Tavenier, tentoongesteld.

Bisschop Van den Hende opende de deur aan het begin van een plechtige eucharistieviering, terwijl de gelovigen reeds in de kerk zaten. Na het bidden van een gebed, ging de bisschop door de heilige deur de kerk binnen, en liep door het middenpad naar voren. Ondertussen besprenkelde hij de aanwezigen met wijwater als herinnering aan het doopsel en als teken van boetvaardigheid.

Sint-Jeroen

De opening van de heilige deur op 21 augustus werd voorafgegaan door de Jeroensommegang. Deze jaarlijks gehouden oecumenische bidtocht is de hedendaagse versie van de middeleeuwse processie langs de vijf ‘heilige bruggen’ in Noordwijk-Binnen rond de sterfdag van Sint-Jeroen. Deze uit Schotland afkomstige priester-missionaris werd volgens middeleeuwse documenten op 17 augustus 856 in Northgo, het huidige Noordwijk, door de Vikingen onthoofd omdat hij geweigerd had te offeren aan heidense goden. Eind van de middag zong de Schola Gregoriana onder leiding van Rens Tienstra in de Sint-Jeroenskerk de traditionele Jeroensvespers. Deze liturgische gezangen ter ere van de patroon van Noordwijk werden een aantal jaren geleden dankzij wetenschappelijk onderzoek herontdekt.

Heilige deuren in het bisdom Rotterdam

Eerder opende de bisschop al voor bepaalde tijd een heilige deur in bedevaartkerk van Brielle. Deze deur werd geopend tijdens de opening van het bedevaartseizoen op 9 juli. De deur in Brielle is geopend tot en met 10 september.

Het gehele heilig jaar van de barmhartigheid is een heilige deur geopend in de basiliek van de heilige Liduina en Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans te Schiedam. Deze werd geopend op zondag 13 december 2015 bij de start het Jaar van de Barmhartigheid.

In het Jaar van Barmhartigheid kunnen gelovigen op speciale extra tijden de kerk door de heilige deur binnengaan. Er zijn gedurende dit heilig jaar extra eucharistievieringen en is er gelegenheid tot eucharistische aanbidding en voor het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening. Het laatste wordt door paus Franciscus als sacrament van Gods barmhartigheid nadrukkelijk onder de aandacht gebracht voor het heilig jaar.

Pelgrimeren in het heilig jaar

Paus Franciscus nodigt gelovigen in zijn bul Misericordiae vultus uit tot een pelgrimstocht naar de heilige deuren in Rome of naar de heilige deur in het eigen bisdom: “De pelgrimstocht is een bijzonder teken van het Heilig Jaar, omdat het een icoon is van de tocht die ieder in zijn bestaan aflegt. Het leven is een pelgrimstocht en het menselijk wezen is een viator, een pelgrim die een weg aflegt naar een begeerd doel. Ook om de Heilige Deur in Rome en in ieder andere plaats te bereiken zal ieder naar eigen krachten een pelgrimstocht moeten volbrengen.”