Netwerk van liefde

Bisschop reikt pauselijke onderscheiding uit aan Lia Zwaan

Door: Bisdom Rotterdam zondag 17 december 2023

Foto: Wikipedia

Ridder in de orde van de heilige paus Silvester vanwege haar grote verdiensten gedurende bijna een halve eeuw voor het katholiek onderwijs

Op donderdag 14 december heeft bisschop Van den Hende een pauselijke onderscheiding uitgereikt aan mevrouw C.M.H. Zwaan-van Schijndel. Zij werd Ridder in de orde van de heilige paus Silvester. Lia Zwaan is lid van het College van Bestuur van de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO). Ze is sinds 1975 werkzaam bij de RKVO en gaat per 31 december 2023 met pensioen. Bisschop Van den Hende reikte de onderscheiding uit en spelde deze op tijdens een bijeenkomst in Rotterdam bij gelegenheid van haar afscheid.

De pauselijke onderscheiding van Sint Silvester is met name bedoeld voor mensen die zich regionaal of diocesaan hebben ingezet voor de Kerk en de samenleving. Met deze onderscheiding benadrukte bisschop Van den Hende de grote verdiensten van mevrouw Zwaan gedurende bijna een halve eeuw voor het katholiek onderwijs als een waarachtige dienst aan de samenleving in Rotterdam en omgeving.

Centraal staat de menselijke waardigheid van iedere leerling als persoon. Geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, is het belangrijk dat iedere leerling zijn/haar talenten ontdekt en ontwikkelt door goed onderwijs. Ten dienste van dit onderwijs gebruiken onderwijskrachten en andere medewerkers de verschillende talenten die zij op hun beurt gekregen hebben en verder blijven ontwikkelen. In het katholiek onderwijs gaat het om heel de persoon, die van de leerling én die van de medewerker van de school.

Ook op deze dag ontving Lia Zwaan een koninklijke onderscheiding. Koning Willem-Alexander heeft haar benoemd tot Ridder in de Orde van de Oranje-Nassau. De Koninklijke onderscheiding werd uitgereikt door locoburgemeester Robert Simons. Lia Zwaan ontving de Koninklijke onderscheiding vanwege haar grote bijdrage aan het onderwijs en de kinderopvang.

Zij startte haar carrière als secretaresse en klom in de loop der jaren via verschillende functies op tot bestuurslid. Haar werk kenmerkt zich door een enorme gedrevenheid en grote bevlogenheid. Zij wil altijd het allerbeste voor ieder mens, groot of klein. Zo zette zij zich in voor de oprichting van een school voor kwetsbare, hoogbegaafde kinderen en voorkwam zij de sluiting van de katholieke pabo. Ook stimuleerde zij docenten Onderwijs Allochtone Levende Talen (OALT) om zich naast het reguliere lespakket in te zetten om het contact met ouders te versterken.

Vanuit haar rol als bestuurslid RVKO is zij sinds 2013 ook lid van het bestuurscollege van de Thomas More Hogeschool. Daar initieerde zij het succesvolle traject LevelUp. Deze opleidingsvorm stelt onderwijsassistenten in staat om binnen een modulair systeem verschillende vakken van de pabo te volgen. Er is inmiddels landelijke belangstelling voor dit traject.

Naast haar werk voor RKVO was Lia Zwaan eind jaren ‘70 grondlegger van en vrijwilliger bij Stichting Katholieke Peuteropvang Rotterdam (SKPR). Zij zorgde ervoor dat in de lagere scholen van RKVO ook peuterspeelzalen kwamen. Op die manier wilde Lia Zwaan bijdragen aan de vroege (taal)ontwikkeling van kinderen uit achterstandsgebieden. Een visionair idee in die tijd, inmiddels is voor- en vroegschoolse educatie gemeengoed.