Netwerk van liefde

Bisschop roept op tot steun aan de Adventsactie

Door: Bisdom Rotterdam maandag 23 november 2020

Foto: Adventsactie

De adventsperiode is een tijd waarin we solidair willen zijn met kinderen wereldwijd die onze aandacht nodig hebben

Op zondag 29 november start de adventsperiode. Elk jaar voert de Stichting Bisschoppelijke Vastenactie de Adventscampagne uit, samen met honderden vrijwilligers uit de parochies. Door corona is dat dit jaar minder goed mogelijk. Bisschop Van den Hende vraagt daarom aandacht voor de Adventsactie. De bisschop zal dat doen op zijn kerstkaart en verstuurt deze dagen een brief aan pastorale beroepskrachten en vrijwilligers van MOV-groepen.

“Ik zou het zeer waarderen als u de Adventsactie actief onder de aandacht wilt brengen in uw parochie”, schrijft de bisschop. “De adventsperiode is een tijd waarin we verwachtingsvol uitzien naar de komst van het Kind. Het is ook een tijd waarin we solidair willen zijn met kinderen wereldwijd die onze aandacht nodig hebben.”

De Stichting Bisschoppelijke Vastenactie ondersteunt dit jaar via de Adventscampagne projecten om de voedselzekerheid van kinderen te vergroten in de DR Congo, Malawi, Nicaragua en op de Westbank. Bisschop Van den Hende: “Ik zou het zeer waarderen als u de Adventsactie actief onder de aandacht wilt brengen in uw parochie. Zeker nu eerder dit jaar de jaarlijkse Vastenactie-campagne vanwege de coronamaatregelen in veel parochies werd afgelast, wil ik u vragen om de vrijwilligers in uw parochie extra te motiveren voor de Adventsactie. Op deze manier kunnen we onze solidariteit met mensen ver weg ook in deze moeilijke periode concreet gestalte blijven geven. Juist de kwetsbare gemeenschappen worden onevenredig hard getroffen door de coronapandemie. Zij hebben onze hulp hard nodig.”

“Juist in deze tijd willen we met de Adventsactie deze hoop ook doorgeven.”

“Voedselzekerheid voor kinderen is een belangrijk onderwerp nu de honger in de wereld sinds een aantal jaar weer toeneemt en door de coronapandemie nog groter dreigt te worden. Advent is de periode van verwachting, van uitzien naar een nieuw begin, naar God die mens wordt. Een periode van hoop. Juist in deze tijd willen we met de Adventsactie deze hoop ook doorgeven. Ik hoop dan ook van harte dat u de Adventsactie actief wilt ondersteunen.”

Parochies kunnen de Adventsactie op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Zo kan bijvoorbeeld tijdens de (online) vieringen in de voorbede aandacht worden gevraagd voor de projecten en kunnen parochianen extra worden geattendeerd op de collecte(s) voor de Adventsactie. Ook het parochieblad, nieuwsbrieven en websites van parochies kunnen aandacht besteden aan de projecten met daarbij een oproep om via de bank of online te doneren.