Netwerk van liefde

Bisschop zegent de bloemen voor Rome

Door: Bisdom Rotterdam maandag 29 maart 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Het bloementransport vertrekt naar Rome vanwege Pasen

Op maandag 29 maart zegende bisschop Van den Hende de bloemen die naar Rome gaan. Het bloementransport vertrekt dit jaar ruim op tijd, omdat vanwege corona rekening wordt gehouden met een langere reistijd. Vorig jaar kon het bloementransport niet doorgaan vanwege de coronapandemie. De bloemen werden toen bezorgd bij ziekenhuizen die te maken hadden met de eerste en ernstige coronagolf. Ook toen zegende de bisschop de bloemen.

Nu zegende de bisschop opnieuw bloemen. Voor het tweede jaar gebeurde dat op het terrein van Meijer Roses in Pijnacker en op uitnodiging van Paul Deckers, florale vormgever. De rozen die naar Rome gaan, worden bij gelegenheid van het paasfeest bij paus Franciscus bezorgd en bij kwetsbare ouderen in de eeuwige stad. “De bloemen verbinden Nederland met Rome. En ze verbinden ons over de grenzen heen met mensen die vanwege ziekte of ouderdom extra kwetsbaar zijn”, zegt de bisschop.

Door de aanwezige pers gevraagd naar de betekenis van de bloemenzegen, zegt de bisschop: “Als we de bloemen zegenen, is dat niet omdat ze daardoor mooier worden. Ze zijn trouwens al prachtig van zichzelf. Als we het transport van de bloemen zegenen dan bidden we dat ze de verbondenheid met de wereldwijde Kerk en onze liefde en bekommernis tot uiting mogen brengen. Ze zijn met Pasen een teken om de liefde van Christus over te brengen. We hopen dat het gebaar van deze bloemengroet als teken van onze betrokkenheid, ook door de ontvangers zo in het hart mag worden ontvangen.”

“De bloemen zijn een teken van de verbondenheid met de wereldwijde Kerk en van onze liefde en bekommernis.”

De bisschop leest psalm 8 over de schoonheid van de schepping en bidt een Onze Vader en een Weesgegroet. Daarna zegent hij de bloemen.

“In de bloemen komt de schoonheid van de schepping samen met het vakmanschap van mensen”, vertelt de bisschop de aanwezige pers. Die wil weten hoe de bisschop het vindt dat Pasen met een leeg Sint Pietersplein wordt gevierd. “Pasen is het belangrijkste feest voor christenen: Jezus is verrezen uit de dood, Hij leeft. Het is verstandig om toch voorzichtig te zijn. De kerk als plek van eredienst aan God mag geen plek van besmetting worden”, zegt de bisschop daarover.

Gevraagd of de bisschop een wens of boodschap heeft voor de mensen in Nederland: “Zoals deze bloemen een brug slaan van ons naar mensen in Rome die niet of nauwelijks bezoek kunnen ontvangen, hoop ik dat mensen met Pasen ook hier in hun eigen omgeving willen kijken hoe ze in woord en gebaar een verbinding kunnen maken, in Christus’ Naam. Bij elkaar op bezoek komen gaat niet, of maar zeer beperkt. Maar misschien zijn er andere manieren om de verbondenheid met onze naaste gestand te doen. Net als deze bloemengroet, die over grenzen heen een brug wil slaan van ons naar anderen.”

Bisschop Van den Hende en Paul Deckers, florale vormgever. (Foto: Bisdom Rotterdam)