Netwerk van liefde

Bisschop zegent kerstgroep Willibrordusschool Oud-Beijerland

Door: Bisdom vrijdag 16 december 2016
Foto: Willibrordusschool

Mgr. Van den Hende schenkt ook dit jaar een kerstgroep aan een school in het bisdom. De Willibrordusschool in Oud-Beijerland ontving de beelden voor de kerststal daags na Sinterklaas, zodat ze gedurende de Advent een centrale plaats in de school kunnen innemen. Op 9 december 2016 bracht de bisschop samen met de gedelegeerde voor het onderwijs, Liesbeth Stalmeier, een bezoek aan de Willibrordusschool. De bisschop zegende de beeldengroep.

Algemeen directeur Michel Herps en adjunct-directeur Steven van Wijk laten de bisschop bij binnenkomst meteen de stal zien, die door een vader is gemaakt en bij de voordeur van de school is opgesteld. In een klaslokaal heeft vervolgens een ontmoeting plaats tussen Mgr. Van den Hende en zestig leerlingen uit groep zes en zeven. De bisschop geeft aan dat een kerststal niet zomaar een mooie versiering is, maar een uitbeelding van wat er in de Bijbel wordt gezegd over de geboorte van Jezus. “Jezus is geboren voor de mensen in de buurt en voor de hele wereld, om een boodschap van vrede te brengen,” zegt bisschop Van den Hende tegen de kinderen. “Die boodschap van vrede mag in ons hart komen en we mogen die vrede in de wereld brengen.” Een van de kinderen vraagt of Jezus in Nederland geboren is. “Hij is in Israël geboren, maar zijn boodschap van vrede heeft ook ons bereikt.” antwoordt de bisschop.

“Jezus is geboren voor de mensen in de buurt en voor de hele wereld, om een boodschap van vrede te brengen.”

Voorafgaand aan de zegening van de kerstgroep in de hal, geeft Mgr. Van den Hende het beeld van het Christuskind aan één van de leerlingen, zodat zij het in de kribbe kan leggen. De bisschop legt uit dat hij een gebed zal uitspreken en de kerstgroep met water zal besprenkelen. “Het Latijnse woord voor zegenen is ‘benedicere’. Dat betekent: ‘goede dingen zeggen’,” vertelt hij. “We vragen God dat Hij ons kracht geeft het goede te doen.” Nadat hij de bisschop de kerstgroep heeft gezegend, zegent hij ook de leerlingen.

In het gesprek na afloop van de zegening vertelt directeur Michel Herps dat de katholieke traditie een belangrijke plaats inneemt in de Willibrordusschool. In de adventsperiode wordt in de groepen actief toegeleefd naar Kerstmis. Er is een adventskrans in ieder lokaal, er wordt in de godsdienstlessen aandacht aan besteed en met Kerstmis gaat de hele school naar de parochiekerk. Dagelijks wordt het Onze Vader gebeden. Het blijft niet bij woorden. “We vinden het belangrijk dat de kinderen op school ervaren dat we goed met elkaar omgaan,” zegt Michel Herps. “Sinds kort is er een zorgcentrum aan de overkant van de straat. We organiseren regelmatig ontmoetingen tussen de bewoners en de leerlingen.” Zo komt de identiteit van de school tot uiting in concrete activiteiten.