Netwerk van liefde

Bisschop zegent ‘Ruimte van Rust’ op basisschool De Zeester in Monster

Door: Bisdom maandag 13 februari 2017

Foto: R.K. Basisschool De Zeester

De Zeester is een R.K. school die is ontstaan door de fusie van twee katholieke basisscholen in Monster. De nieuwe school heeft in 2016 een nieuw gebouw gekregen. Vanaf het begin was er een stilteruimte in de bouwplannen voorzien. Mgr. Van den Hende heeft deze ruimte op 7 februari 2017 ingezegend, in het bijzijn van alle leerlingen.

Directeur Peter Zuidgeest heet de bisschop welkom en vraagt hem, iets over zichzelf en zijn werk en levensopdracht te vertellen. Mgr. Van de Hende zegt dat hij in Zuid-Holland (Bisdom Rotterdam) de eerste bestuurder (herder) is van de Katholieke Kerk en dat hij betrokken is op scholen: “Een bisschop is een soort bestuurder, maar tegelijkertijd ook iemand die bidt en die in geloof op weg is met alle priesters, diakens en pastoraal werkers in de parochies en instellingen, en met mensen die bezield in het onderwijs staan.”

Peter Zuidgeest brengt in herinnering, hoe het team en de leerlingen van dichtbij hebben meegemaakt hoe de school gebouwd werd. Omdat een school vooral een goede plaats moet zijn voor kinderen om te kunnen leren, heeft elke groep een bouwsteen van karton gemaakt, met daarop een woord dat aangeeft hoe zij met elkaar willen omgaan. De directeur roept de communicanten en de vormelingen onder de leerlingen naar voren om de stenen te verzamelen en er een muur van te bouwen. Het is een muur van ‘vertrouwen’, ‘vriendschap’, ‘gelijkwaardigheid’, ‘liefde’, ‘dromen’ en ‘plezier hebben’.

Foto: R.K. Basisschool De Zeester

De directeur legt uit waarom zij voor de naam ‘Ruimte van Rust’ hebben gekozen: “Het is hier nooit helemaal stil, maar je kunt hier wel rust vinden. Rust om een kaarsje op te steken, om aan iemand te denken en om even tot jezelf te komen.” Mgr. Van den Hende wenst de leerlingen toe dat de ruimte een goede plek mag zijn: “Een plek waar je rust in je hart mag voelen, waar je kunt nadenken en aan God kunt vragen dat het goed met je mag gaan. Over deze plek zal ik Gods zegen vragen.” De bisschop leest een passage uit het evangelie volgens Marcus voor, waarin Jezus met zijn leerlingen de rust en de stilte opzoekt (Marcus 6, 30-32). Daarna laat hij twee boeken zien, die hij wil neerleggen in de Ruimte van Rust: de Youcat, een speciale jongerenbijbel die in veertig talen vertaald is, en een klein boekje met de vier evangeliën (uitgave van de KBS). De bisschop zegent de ruimte.

Bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek onderwijs Liesbeth Stalmeier vergezelt de bisschop. Zij onderhoudt namens hem de contacten met het katholiek onderwijs. Vanuit de parochie H. Machutus zijn pastoraal werkster Els Geelen en twee parochiebestuursleden aanwezig. Zij hebben een versierde kaars meegebracht, met op de achterkant een foto van de school en een foto van het kerkgebouw. Tussen de school en de parochie is er regelmatig contact. De school is actief betrokken bij de gezinsvieringen. Daarom ligt er nu een intentieboek in de Ruimte van Rust, waarin kinderen kunnen opschrijven waarvoor zij willen bidden. In de voorbede van de parochie wordt voor de school gebeden. Zo zijn school en parochie met elkaar verbonden, in de momenten van ontmoeting en in het gebed.