Brief voor het katholiek onderwijs: Verwondering en ontvankelijkheid
Het Officium Educationis maakt een reeks brieven voor iedereen die werkzaam is in het katholiek onderwijs
image

Foto:Jonathan Borbavia Unsplash

“Verwondering voel je als iets je aandacht vraagt en je interesse wekt. De motivatie om te ‘leren’ kan daardoor groter worden. Wanneer je iets tegenkomt dat je nog niet kende, of wanneer je iets bekends plotseling in een ander licht ziet, kun je verwondering ervaren. Dat kan leerlingen helpen zich open te stellen voor nieuwe ervaringen.”

Recent verscheen de brief “Verwondering en ontvankelijkheid” voor iedereen die werkzaam is in het katholiek onderwijs. De brief is de vierde in een reeks, waarin actuele uitdagingen van het katholiek onderwijs centraal staan. De brief bestaat uit korte hoofdstukken met gespreksvragen en bijbelteksten om te lezen.

“Verwondering kan deel uitmaken van een proces van kennisverwerving en gepaard gaan met onderzoekende vragen, maar verwondering is iets anders dan nieuwsgierigheid”, aldus de brief. “Als je nieuwsgierig bent, verlang je naar nieuwe informatie en ga je actief daarnaar op zoek. Verwondering is juist een ervaring dat je iets overkomt; er komt iets op je af waar je voor open staat en waardoor je gegrepen wordt.”

De brief bevat ook citaten van paus Franciscus over verwondering en ontvankelijkheid. “Heel vaak voelen mensen die Jezus ontmoeten en Hem herkennen, verwondering”, aldus paus Franciscus. “En wij moeten bij de ontmoeting met God dezelfde weg gaan: verwondering voelen. Het is als het ware het garantiebewijs dat die ontmoeting echt is en geen routine.”

De brieven worden geschreven en verspreid door het Officium Educationis. Het Officium bestaat uit de bisschoppelijk gedelegeerden voor het katholiek onderwijs, de voorzitter van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) en de onderwijsreferent van de Nederlandse bisschoppen, Mgr. dr. Hendriks.

Lees de onderwijsbrieven: