Netwerk van liefde

DCI neemt afscheid van voorzitter en secretaris

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 02 oktober 2019

Jan Kroft (links) en Wilbert van Erp (rechts) met op de achtergrond de patroonheilige van het bisdom, de heilige diaken Laurentius. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Inzet voor solidariteit en met oog voor actuele noden

Tijdens de vergadering op donderdag 26 september namen de voorzitter en de secretaris van de Diocesane Caritas Instelling (DCI) afscheid. Voorzitter ir. drs. W.A. (Wilbert) van Erp en secretaris J.H.M. (Jan) Kroft werden toegesproken door algemeen econoom John Bakker. Mgr. Van den Hende dankte hen voor hun inzet.

Wilbert van Erp en Jan Kroft waren acht jaar lid van de DCI en betrokken bij de vorm die de DCI kreeg. John Bakker brengt in herinnering: “Het is nodig dat caritas in onze tijd een duidelijk en herkenbaar gezicht heeft. Enerzijds is er goed beheer van de gelden nodig en anderzijds is het nodig activiteiten te ontplooien. Voor beide hebben jullie je ingezet. Jullie hadden oog voor de verschillen tussen stad en platteland en ook voor de noden van PCI’en zelf in parochies. Daarom werd een solidariteitsfonds opgericht, waar PCI’en een beroep op kunnen doen als ze een nood zien die ze zelf niet kunnen lenigen. Voor de PCI’en hebben jullie met de DCI ook jaarlijks een Projectentocht georganiseerd om ervaringen uit te wisselen en het onderlinge netwerk te versterken.”

“Jullie inzet getuigde van solidariteit, van samen de schouders eronder zetten, over de muur kijken en oog hebben voor de noden van anderen. Jullie hebben je hard gemaakt voor de ondersteuning van mensen die niet goed mee kunnen komen in onze samenleving, denk aan kinderen uit arme gezinnen die een computer nodig hebben voor school. En denk aan kinderen die geen maaltijd krijgen voordat ze naar school gaan. Via de ondersteuning van de DCI, bijvoorbeeld rond de zomerkampen van het bisdom, konden zij wat extra’s krijgen.”

Dan reikt de bisschop Wilbert van Erp en Jan Kroft als dank de Laurentius plaquette uit en zijn boek ‘Bouwen aan een netwerk van liefde’. De bisschop spreekt over de patroonheilige van het bisdom Rotterdam, de heilige Laurentius, die afkomstig uit Spanje zich als diaken inzette in Rome. Mgr. Van den Hende: “Laurentius was dienstbaar aan het altaar en aan de tafel van de armen. Zo is hij een voorbeeld voor onze diaconale inzet als netwerk van liefde en ook onze voorspreker, omdat zijn gebed het dienstwerk vanuit de DCI ondersteunt en bij de Heer aanbeveelt.”

De scheidende DCI-bestuursleden benadrukken dat ze het werk met veel plezier hebben gedaan en met dankbaarheid terugkijken. Ze wensen de DCI “vrede en alle goeds” en veel inspiratie “want de inzet van de DCI is echt de moeite waard.” Daarna sluit de voorzitter de vergadering.

De vacatures die hiermee zijn ontstaan in de DCI worden binnenkort opgevuld. Tot die tijd is tijdelijk voorzitter Frank Swagemakers.

Mgr. Van den Hende dankte Wilbert van Erp en Jan Kroft. Hij reikte de Laurentius plaquette uit en deed het boek cadeau ‘Bouwen aan een netwerk van liefde’. (Foto: Bisdom Rotterdam)