Netwerk van liefde

Dit is de kerstposter voor scholen en parochies

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 21 december 2018

Parochies ontvingen de kerstposter van de Week van het Katholiek Onderwijs

Van 10 tot en met 14 december hield Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) de Week van het Katholiek Onderwijs. In het verlengde daarvan hebben alle parochies in het bisdom Rotterdam de campagneposter ontvangen. Parochies kunnen de poster een mooie plek geven in de kerken. “De poster is een portret van de heilige Familie: Maria, Jozef en Jezus”, zegt Liesbeth Stalmeier, bisschoppelijk gedelegeerde voor katholiek onderwijs. “Het schilderij roept bij de kinderen en jongeren de verhalen op die over deze familie en met name over de Zoon worden verteld, in de kerk, op school en misschien ook thuis.”

De scholen kregen de poster en lesmateriaal om zich te bezinnen op het kerstfeest. Het is vanwege de positieve reacties op de kerstposter van vorig jaar dat de NKSR en de bisschoppelijk gedelegeerden voor het onderwijs de kerstposter dit jaar opnieuw versturen aan scholen en parochies. Op de website van de NKSR en van de Adventsactie zijn een aantal suggesties te vinden voor het gebruik van de poster in de les.

Liesbeth Stalmeier: “De poster wordt zowel aan de school als aan de parochies gestuurd, omdat veel scholen en kerken samenwerken rondom de Kerst. De onderlinge band wordt zichtbaar, als de poster op beide plekken hangt. Parochie en school kunnen veel voor elkaar betekenen. Waar er nog geen contact is, hopen we dat de ontmoeting tot stand zal komen. De Week van het Katholiek Onderwijs kan daarvoor een mooie aanleiding zijn.”

“Kerstmis is anders als de Advent samen wordt beleefd.”

Naast het ophangen van de poster en de suggesties van de NKSR voor het gebruik in de les, heeft de Bisschoppelijke Adventsactie uitgebreider lesmateriaal gratis beschikbaar gesteld om toe te leven naar Kerstmis. Het materiaal is op dit moment meer dan 450 keer gedownload. Scholen gebruiken dit materiaal of zijn sinds 5 december op hun eigen manier bezig met het kerstfeest. Liesbeth Stalmeier: “In een aantal scholen staat een adventskrans, soms zelfs in elk lokaal. In de weken voor Kerstmis wordt de komst van Jezus in verband gebracht met verwachting en hoop. Er zijn scholen die hun hoop op een wereld van vrede omzetten in concrete daden: aandacht voor mensen in nood, dichtbij en veraf. Veel scholen hebben een gezamenlijke kerstviering, in het schoolgebouw of in de parochiekerk.”

Volgens Liesbeth Stalmeier is de Advent dé tijd voor een school om te laten zien waar ze voor staat: “Identiteit is het antwoord op de vraag ‘wie ben je als school’. Elke school heeft daarop een eigen antwoord en de katholieke grondslag is daarbij een verbindende factor. Voor alle katholieke scholen geldt dat het vormen van een gemeenschap belangrijk is. Kerstmis is een belangrijk feest in het leven van de school. Kerstmis is anders als de Advent samen wordt beleefd. Dat kunnen we met recht een ‘sterke tijd’ noemen, in de kerk en op school.”