Netwerk van liefde

DOCAT nu beschikbaar in het Nederlands

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 01 september 2022

Bisschop Van den Hende presenteerde de DOCAT tijdens de WJD@Home. (Foto: Ramon Mangold)

De DOCAT is een toegankelijke vertaling van de sociale leer van de Katholieke Kerk

Op 1 september overhandigde Leo Fijen van uitgeverij Adveniat in Rotterdam een eerste exemplaar van de DOCAT aan bisschop Van den Hende. De DOCAT is een van oorsprong Duitse uitgave waarin voor jongeren de sociale leer van de Kerk op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd. De DOCAT verscheen inmiddels in vele talen. Bisschop Van den Hende nam in het bisdom Rotterdam het initiatief tot de Nederlandse vertaling. Deze is als samenwerking van het bisdom Rotterdam en uitgeverij Adveniat verschenen.

De DOCAT is voor parochies en PCI’en van het bisdom Rotterdam verkrijgbaar bij het bisdom tegen kostprijs. Zij kunnen hiervoor contact opnemen via bureau@bisdomrotterdam.nl. Pastorale beroepskrachten, parochies en PCI’en ontvangen hierover binnenkort meer informatie.

Tijdens de Wereldjongerendagen in Krakau 2016 werd de DOCAT door jongeren aangeboden aan paus Franciscus, die de DOCAT vervolgens aan alle jongeren aanbeval. De paus zei bij die gelegenheid dat jongeren geen “bankhangers” moeten zijn maar zich actief in moeten zetten voor hun naaste en de opbouw van een rechtvaardige samenleving. In het voorwoord bij de DOCAT zegt paus Franciscus: “We kunnen met de kracht van het evangelie de wereld werkelijk veranderen.”

Tijdens de WJD@Home op Ameland dit jaar kondigde bisschop Van den Hende de DOCAT aan bij de jongeren en zegde de deelnemers een exemplaar toe. De DOCAT zal een belangrijke rol spelen op weg naar de WJD 2023 in Lissabon.

Dit najaar zal de DOCAT officieel in het bisdom Rotterdam worden gepresenteerd tijdens een bijeenkomst, waarvoor op de eerste plaats de diakens van het bisdom worden uitgenodigd.

Bisschop Van den Hende en Leo Fijen met de nieuwe Nederlandse vertaling van de DOCAT.