Netwerk van liefde

Gesprek van de DCI en de bisschop over caritas

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 20 oktober 2022

Op de foto v.l.n.r. John Bakker, Tineke Heemskerk, Tom Boesten, Mgr. Van den Hende, diaken Jos van Adrichem, Frits Vermeulen (ambtelijk secretaris), Jacques Aartman. Niet op de foto: Johan Dooremalen.

Ontmoeting en uitwisseling over de caritas in het bisdom Rotterdam

De Diocesane Caritas Instelling (DCI) ondersteunt diaconale projecten en initiatieven in het bisdom Rotterdam. De gelden daarvoor worden bijeengebracht door de (Inter-)Parochiële Caritas Instellingen (PCI-en) en enkele fondsen. Vijfmaal per jaar vergadert de DCI onder leiding van voorzitter diaken Jos van Adrichem over binnengekomen verzoeken om ondersteuning.

In de vergadering van 5 oktober was bisschop Van den Hende aanwezig om met de bestuursleden van de DCI te overleggen. Gesproken werd over de verleende ondersteuning aan parochiële opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, waarover de bisschop op 9 maart met de DCI had overlegd. Verder werd gesproken over diaconale noden in migrantenparochies en over het woonwagenpastoraat.

Teruggeblikt werd op de avonden in het voorjaar die door de DCI in het kader van de synodale raadpleging waren georganiseerd met PCI-bestuursleden en andere diaconale vrijwilligers. In deze avonden kwam de wens naar voren dat diaconie en caritas zo breed mogelijk worden gedragen in parochies.

Ook werd vooruit gekeken naar de bijeenkomst rondom de Elisabethcertificaten op 26 november. De bisschop zal deze certificaten uitreiken aan diaconale initiatieven op het gebied van zorg voor de aarde en zorg voor de armen. De uitreiking staat in het kader van de actie ‘Together We’ van Caritas Internationalis.

Tijdens de vergadering kon bisschop Van den Hende de mededeling doen van de benoeming van de nieuwe medewerker diaconie en caritas, Piet Timmermans, als opvolger van Jan Maasen die eerder dit jaar met pensioen was gegaan.

• Meer informatie over de DCI en over de mogelijkheden om voor uw diaconale project of initiatief ondersteuning te verkrijgen vindt u op bisdomrotterdam.nl/dci