Netwerk van liefde

Grote deelname parochiekernen aan inzamelingsactie voor Voedselbank

Door: Bisdom woensdag 12 april 2017

Het aandragen van de dozen voor de Voedselbank tijdens de Chrismamis 2015. (Foto P. van Mulken)

Vanavond zullen vertegenwoordigers van de 23 parochies en parochiefederaties in het bisdom Rotterdam de opbrengst van de inzamelingsacties voor de lokale Voedselbanken symbolisch meedragen tijdens de processiegang in de Chrismamis in de kathedraal.

Al enige jaren roept het bisdom Rotterdam aan het begin van de Veertigdagentijd de parochies op om onder het motto ‘Waar wij vasten, worden anderen gevoed’ houdbare levensmiddelen in te zamelen voor de lokale Voedselbank. Voor een deel van de parochies is zo’n oproep eigenlijk overbodig. Zij hebben al de gewoonte om op elke eerste zondag van de maand of zelfs in elk weekend levensmiddelen in te zamelen. Andere parochies doen dat een paar keer per jaar. De Veertigdagentijd is dan een heel geschikte tijd om een inzameling te organiseren. En voor sommige parochiekernen is de oproep aanleiding om ook eens op deze praktische wijze ondersteuning te gaan bieden aan de lokale Voedselbank.

Hoe dan ook, dit jaar hebben 104 parochiekernen aangegeven een of meerdere inzamelingen te houden. Ook de medewerkers van het bisdombureau aan het Emmaplein hebben gehoor gegeven aan de oproep. Vanaf Aswoensdag konden zij blikken en pakken deponeren in een krat in de vergaderzaal. Uiteindelijk heeft dat vier volle kratten levensmiddelen opgeleverd.

Kijk hier voor meer informatie over de 40-dagencampagne in Bisdom Rotterdam.