Netwerk van liefde

Het bisdom Rotterdam en de Werelddag van de Armen

Door: Bisdom dinsdag 24 juli 2018

Foto: Ramon Mangold

Activiteiten die aansluiten bij het initiatief van paus Franciscus

De Werelddag van de Armen (18 november 2018) wil een teken zijn van de bereidheid om te delen met mensen in nood. In een brief aan onder meer parochiebesturen, PCI-besturen en werkgroepen diaconie nodigt Mgr. Van den Hende uit om samen met het bisdom aan te sluiten bij dit initiatief van paus Franciscus.

De Werelddag van de Armen wordt in 2018 voor de tweede keer gehouden. De paus heeft de dag ingesteld in het verlengde van het heilig jaar van de barmhartigheid (2015-2016). God antwoordt de arme, zegt paus Franciscus. En dat antwoord van God is een oproep aan degenen die in Hem geloven om te doen wat binnen hun mogelijkheden ligt. Paus Franciscus zal in Rome mensen uitnodigen voor een gezamenlijke maaltijd. En net als vorig jaar, toen er tijdelijk een klein medisch centrum werd ingericht bij het Vaticaan, zullen er in Rome in de week voorafgaand aan de Werelddag van de Armen activiteiten plaatsvinden.

“Parochies, diaconale werkgroepen en caritasinstellingen in bisdommen wereldwijd zijn uitgenodigd om aan te sluiten bij de Werelddag van de Armen”, schrijft Mgr. Van den Hende. “Ik hoop dat ook u daartoe in de gelegenheid bent.” Aansluiten bij de Werelddag van de Armen kan met nieuwe of bestaande activiteiten. November is in parochies een populaire maand voor het houden van een diaconale zondag. Dat betreft zowel de zondag rond Sint Maarten (11 november) als de Werelddag van de Armen (18 november) en het feest van Christus Koning (25 november).

“God antwoordt de arme en dat is een oproep aan degenen die in Hem geloven om te doen wat binnen hun mogelijkheden ligt.”

Vanuit het bisdom zullen met name ook jongeren worden uitgenodigd om met DiaconAction aan te sluiten om zo, in de woorden van paus Franciscus, te getuigen van hun persoonlijke betrokkenheid en liefdevolle aandacht voor de naaste. Een parochie zal in samenwerking met het bisdom een diaconale maaltijd organiseren. Op een andere plek zal het bisdom op locatie een inhoudelijke ontmoeting houden rond de thematiek van armoede. Mgr. Van den Hende: “We hopen dat de Werelddag van de Armen veel bijzondere ontmoetingen mogelijk zal maken.”

Parochies, PCI’en en werkgroepen diaconie die meedoen met de Werelddag van de Armen kunnen hun activiteit vóór 1 november doorgeven via e-mail j.maasen@bisdomrotterdam.nl. Het bisdom zal het overzicht van activiteiten gebruiken om verdere bekendheid te geven aan de Werelddag van de Armen in het bisdom Rotterdam.