Netwerk van liefde

Hulp vanuit de katholieke gemeenschap na de aardbeving in Turkije en Syrië

Door: Rkkerk.nl vrijdag 14 april 2023

Foto via rkkerk.nl

De katholieke gemeenschap bracht bijna € 214.000 bijeen voor de slachtoffers van de aardbeving

Op 6 februari zorgde een zware aardbeving, gevolgd door talloze naschokken, voor een onvoorstelbare ramp in het grensgebied tussen Turkije en Syrië. Razendsnel kwam de hulp voor de talloze slachtoffers op gang. Ook de Nederlandse katholieke gemeenschap schoot te hulp. In de kerken werd gebeden voor de slachtoffers en in alle bisdommen werd opgeroepen tot steun en werden collectes georganiseerd. Rkkerk.nl meldt dat zo in totaal 269 parochies en 9 congregaties en een groot aantal particuliere donateurs een bijdrage gaf van in totaal € 213.780.

Met de opgehaalde gelden is onder andere het werk van Pro Terra Sancta gesteund, die dat in samenwerking met de Franciscaanse broederschap uitvoert. In West-Aleppo worden families opgevangen die hun huis kwijtraakten, het gaat tot nu toe om ongeveer 2.500 mensen. Verder worden dekens en eerste hulp kits uitgedeeld in drie speciaal ingerichte centra in het oosten van Aleppo. Daar zijn tot nu toe 1.500 families mee bereikt. Er is ook een soepkeuken ingericht, waar zeven koks en twintig vrijwilligers drie keer per dag een warme maaltijd uitreiken. Tot nu toe zijn daarmee 3.000 mensen geholpen. In Latakia is een keuken geopend waar drie koks en vijftien vrijwilligers maaltijden verzorgen voor ouderen.

Er zijn nog meer initiatieven ondersteund, waaronder ook de katholieke parochie in Antakya (Antiochië). Zij vangen 340 families op in parochiecentra. Daarnaast hebben ze zich ontfermd over gezinnen die geen inkomen meer hebben, bijvoorbeeld door het wegvallen van de kostwinner of omdat het onmogelijk is geworden om het oude werk weer op te pakken. Ook het opvanghuis Beit el Nour in Beiroet ontving een bijdrage uit Nederland. Zij vangen sinds het uitbreken van de oorlog veel Syrische vluchtelingen op en zien na de aardbeving een enorme toename vluchtelingen.