Netwerk van liefde

Impulsbijeenkomst diaconie en caritas: perspectief

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 april 2023

Foto: Marcos Paulo Prado via Unsplash

Over manieren om caritas in het hart van de parochie te plaatsen

“Net als in iedere tijd zoeken mensen perspectief voor zichzelf, Kerk en wereld. Er ontstaan nieuwe noodsituaties met nieuwe vormen van armoede. Wie zijn de (nieuwe) armen? Hoe kunnen we deze mensen helpen?” Die vraag stond centraal bij de impulsbijeenkomst Perspectief voor diaconie en caritas, op 29 maart in Rijswijk (Lucaszaal H. Bonifatiuskerk).

Piet Timmermans, dienstverlener diaconie bij het bisdom, zegt hierover: “Anderen helpen is meer dan alleen maar aardig zijn. Het maakt deel uit van onze eigen zingeving en ons geloof. Dienen is daarin essentieel. Als parochie, als gemeenschap, hebben we een goede diaconie en armenzorg nodig om onszelf te kunnen blijven. Zonder diaconie vervliegt ons eigen geloof en dat van de Kerk.”

Parochies en geloofsgemeenschappen hebben verschillende diaconale mogelijkheden en vragen, constateert hij. Deels hebben die te maken met de lokale situatie: Welke generaties zijn vertegenwoordigd? Welke verschillende culturen?

Een vraag die centraal stond op de avond was: hoe kunnen we helpen? “Armoede is nu een belangrijk onderwerp. Er wordt koopkrachtherstel voorspeld in 2024 en tegelijkertijd groeit het aantal mensen onder de armoedegrens tot meer dan 1 miljoen. Een kwart daarvan zijn kinderen”, vertelt Piet Timmermans. “Onderzoekers zeggen dat er allerlei structurele factoren om je heen zijn die je helpen of die juist een nadeel zijn, en daarnaast persoonlijke factoren die maken dat sommigen er snel bovenop komen en die ervoor zorgen dat dat anderen niet lukt.”

“We kunnen zelf helpen en we kunnen ook anderen ondersteunen die zich inzetten voor de naaste, door er onze tijd of geld in te stoppen. Ook dat is een manier om caritas in het hart van de parochie te plaatsen”, zegt hij. “We kunnen als Kerk een verschil maken”, benadrukt Piet Timmermans na afloop van de bijeenkomst. “Maar we kunnen niet alles tegelijk. Kies daarom enkele thema’s om samen voor te bidden, te leren, te geven en te werken. Daarover hebben we met elkaar gesproken.”

Aanbod pastorale dienstverlening

De bijeenkomst ‘Perspectief voor diaconie en caritas’ is onderdeel van het vernieuwde aanbod van de pastorale dienstverlening met impulsbijeenkomsten en kortlopende cursussen die ook op maat aangeboden kunnen worden.

De pastorale dienstverlening werkt met de taakvelden: leren, vieren, dienen, pastoraat en vanuit de drievoudige zending van de Kerk (de verkondiging van Christus, het vieren van de sacramenten, het dienstwerk van de liefde).