Netwerk van liefde

Kathedraal Rotterdam doet mee met Red Wednesday

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 november 2022

In het hele land worden kerken rood verlicht. (Foto: Ramon Mangold)

In totaal doen zeven kerken mee in het bisdom Rotterdam

Met RedWednesday vestigt Kerk in Nood op woensdag 23 november de aandacht op het lot van miljoenen vervolgde, onderdrukte en bedreigde christenen in de hele wereld. Wereldwijd worden rond deze dag honderden kathedralen, kerken, kloosters, monumenten en openbare gebouwen in bloedrood verlicht. In Nederland doen dit jaar bijna 150 kerken mee. Een van die plekken is de kathedraal in Rotterdam.

“Veel mensen kennen ‘Black Friday’, een koopjesfestijn. Red Wednesday is veel minder bekend, maar we gaan eraan meedoen”, zegt plebaan Michel Hagen van de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Hij legt uit: “Red Wednesday, Rode Woensdag, is een initiatief van de wereldwijde hulporganisatie Kerk in Nood. In november 2016 lanceerde de organisatie in het Verenigd Koninkrijk bij het verschijnen van een rapport over vrijheid van religie in de wereld, haar allereerste Red Wednesday-campagne. Belangrijke gebouwen, kerken en scholen werden rood verlicht, waaronder Westminster Abbey, Westminster Cathedral, Houses of Parliament en de Universiteit van Oxford.”

Gebouwen die in de afgelopen jaren van de campagne in het rood zijn verlicht, zijn onder meer het Colosseum, de Sacre Coeur-basiliek in Parijs, de Trevi-fontein in Rome, het Christusbeeld op de Corcovado in Rio de Janeiro, het Oostenrijkse parlementsgebouw en de kathedraal van Frankfurt. Ook vonden in veel kerken “Avonden van Getuigenis” plaats, waarop christenen verslag deden van de vervolging in hun thuislanden.

Het meest recente rapport van Kerk in Nood heet ‘Vervolgd en Vergeten?’ en gaat over de periode 2020-2022. Het rapport geeft aan dat vervolging van christenen in de wereld toe is genomen. Het werd op 16 november aangeboden aan bisschop Van den Hout van Groningen-Leeuwarden, als referent namens de Nederlandse bisschoppen voor Missie en Ontwikkelingssamenwerking.

Op de website van Kerk in Nood zijn de deelnemende kerken vermeld. In het Bisdom Rotterdam gaat het om:

• Heilige Familiekerk - Den Haag
  • St. Barnabaskerk - Haastrecht
  • St. Jozef en St. Martinuskerk - Hillegom
  • Heilige Lodewijk - Leiden
  • H. Jozefkerk - Leiden
  • Petruskerk - Roelofarendsveen
  • HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal - Rotterdam

Meer informatie over Red Wednesday vindt u op de website van Kerk in Nood. Kerk in Nood is een pauselijke stichting. Wilt u deze steunen bij gelegenheid van Red Wednesday? Dat kan via de website kerkinnood.nl.

De kathedraal in Rotterda, (Foto: Bisdom Rotterdam)