Netwerk van liefde

Laurentiusconferenties: Katholiek sociaal denken in het licht van het geloof

Door: Bisdom Rotterdam zondag 28 november 2021

Brochure over de Laurentiusconferenties

Bij het bisdom verscheen een brochure als terugblik op de Laurentiusconferenties die gehouden zijn op initiatief van het bisdom Rotterdam. Verspreid over een aantal jaren kwamen in zes conferenties onderwerpen ter sprake die verband houden met de actualiteit van de opbouw en de inrichting van onze samenleving.

“De aanduiding Laurentiusconferentie heeft te maken met het Latijnse woord ‘conferre’, dat wil zeggen: van verschillende zijden bijeen brengen”, schrijft bisschop Van den Hende in het voorwoord. Bij iedere conferentie zaten verschillende gesprekspartners aan tafel afkomstig uit de gemeenschap van de Kerk en uit verschillende instanties in de samenleving.

De Laurentiusconferentie was een rondetafelconferentie om de visies op een vraagstuk zo goed mogelijk uit te wisselen. Elke deelnemer bracht zo zijn of haar informatie in, en deed nieuwe informatie op.

In zijn voorwoord bij de brochure benadrukt bisschop Van den Hende de betekenis van de katholieke sociale leer. “Het licht van het geloof in Christus en zijn evangelie kan de rijkdom van menselijke betrekkingen en het gemeenschappelijk leven beter tot hun recht laten komen”, aldus de bisschop.

In de encycliek ‘Lumen Fidei’ zegt paus Franciscus over het licht van het geloof: “Het geloof is een goed voor allen, het is een gemeenschappelijk goed, zijn licht verlicht niet alleen het innerlijk van de Kerk, noch dient het alleen ertoe om een eeuwige stad in het hiernamaals te bouwen; het helpt ons onze samenlevingen op te bouwen, opdat zij op weg gaan naar een toekomst van hoop” (‘Lumen Fidei’, n. 51).

De Laurentiusconferentie werd vernoemd naar de heilige Laurentius, patroonheilige van de stad en van het bisdom Rotterdam. In de derde eeuw was hij als diaken werkzaam in de stad Rome. In zijn leven komen geloof en zorg voor de naaste concreet bij elkaar. Laurentius laat zien het om één opdracht gaat. Die zorg voor de naaste, verbonden met het geloof, komt naar voren in het katholiek sociaal denken dat een inspirerende kracht kan zijn in de samenleving.