Netwerk van liefde

Kerkelijke betrokkenheid bij de aanpak van armoede en schulden

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam woensdag 01 februari 2023

Foto: Nicola Barts (via Pexels)

Voor het onderzoeksrapport werd onder meer met vertegenwoordigers van caritasinstellingen gesproken

Op 30 januari is het rapport ‘Armoede in Nederland’ gepresenteerd aan minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen). Het onderzoek maakt zichtbaar welke kerkelijke activiteiten er zijn om armoede en schulden tegen te gaan en welke trends en ontwikkelingen daarin zichtbaar zijn.

Sinds 2002 wordt het onderzoek elke drie jaar uitgevoerd. Waar de vorige studies uitsluitend kwantitatief van aard waren, werd er in dit onderzoek gekozen voor een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Zo zijn er experts geïnterviewd en groepsinterviews gehouden met vertegenwoordigers van onder meer caritasinstellingen en werd in het najaar van 2022 per e-mail een vragenlijst verspreid.

Het onderzoek maakt duidelijk dat er een breed palet aan activiteiten plaatsvindt. De activiteiten variëren van hulp via voedsel- en kledingbanken, coaching naar een schuldenvrij leven en hulp bij financiële administratie tot sociaal-emotionele ondersteuning. Het geschatte aantal uren dat betaalde en onbetaalde krachten hebben besteed aan het ondersteunen van mensen in armoede komt uit op 2,3 miljoen. Daarnaast is een omvangrijk bedrag uitgegeven aan armoedebestrijding: in totaal ruim 40 miljoen euro.

In het onderzoek is uitgevraagd wat kenmerkend is aan de aanpak van armoede door kerken en diaconale organisaties. Het ondersteunen van mensen vanuit vertrouwen, liefde en gelijkwaardigheid scoorde daarbij het hoogst: er worden niet eerst allerlei vragen gesteld om erachter te komen of mensen echt in aanmerking komen voor hulp. Kerken en diaconale organisaties hebben veel aandacht voor groepen die niet of beperkt aanspraak kunnen maken op overheidsvoorzieningen, tussen wal en schip vallen en/of buiten het bereik of blikveld van officiële instanties vallen. Ook het organiseren van maatwerk en het bieden van langdurige ondersteuning scoren hoog bij de kenmerkende aanpak.

Lees verder op rkkerk.nl: