Netwerk van liefde

Kerstactie bisdom Rotterdam: Steun christenen in Aleppo

Door: Bisdom Rotterdam maandag 23 december 2019

Vlucht naar Egypte. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Mgr. Van den Hende beveelt een gift van harte aan

Op de kerstkaart die Mgr. Van den Hende dit jaar verstuurt, vraagt de bisschop aandacht voor hulp aan de christenen in Syrië: “Velen zijn gevlucht, anderen zijn gebleven. Helpt u bij gelegenheid van Kerstmis mee om de aanwezigheid van de christenen in Aleppo mogelijk te maken? Help hen opnieuw een bestaan op te bouwen.”

De aandacht die de bisschop met zijn kerstkaart vraagt voor de christenen in Syrië staat niet op zichzelf. Al eerder waren er collectes voor Caritas Syrië tijdens de Nationale Bedevaart Brielle in 2019 en in 2018. Beide keren gaf de secretaris van de Katholieke Vereniging voor Oecumene, Geert van Dartel, daarbij een indringend getuigenis. In april 2018 bezocht hij ook het graf van graf van Pater Frans van der Lugt in Homs: “Ik heb de mensen ontmoet die het werk van Caritas Syrië doen. Ik heb de onvoorstelbare verwoesting gezien in de grote steden. Maar ik ben vooral onder de indruk van de veerkracht en de vitaliteit van de mensen in de kerkgemeenschappen die er onder de oorlogsomstandigheden het beste van maken.”

Caritas Syrië is een organisatie van de Katholieke Kerk in Syrië. De projecten richten zich op armenhulp, onderwijs, medische zorg, huisvesting, psychosociale zorg en ouderenzorg.

“De eerste eeuwen van de Kerk waren eeuwen van vervolging. De meeste apostelen en grote groepen christenen werden gedood vanwege hun geloof in Christus”, preekte de bisschop in zijn homilie tijdens de Nationale Bedevaart Brielle op 6 juli 2019. Vervolging hebben ook de Martelaren van Gorcum meegemaakt. “De Martelaren van Gorcum werden tegemoet getreden met dreiging. Ze moesten hun geloof loslaten, de trouw aan de paus en het geloof in de eucharistie. Maar ze zijn moedig gebleven om te getuigen van hun geloof, ook al betekende dat de martelaarsdood.”

Ook vandaag de dag worden mensen vervolgd vanwege hun geloof en heeft de Kerk te lijden. Daarom was de collecte op deze dag bestemd voor het heiligdom Brielle en projecten van Caritas Syrië. Die collecte bracht € 3.257,85 op. In 2018 bracht eenzelfde collecte € 3.197 op.

In Brielle werd dit jaar tijdens de Nationale Bedevaart ook het boek van de bisschop verkocht. Het boek ‘Bouwen aan een netwerk van liefde’ verscheen bij gelegenheid van 12½ jaar bisschop Van den Hende (2019, Adveniat, Baarn). De verkoop van het boek van € 19,90 is volledig bestemd voor hulp via Caritas Syrië. Het boek is te koop via de boekhandel, maar ook op het bisdomkantoor in Rotterdam. In het laatste geval, bij aanschaf via het bisdom, is de verkoop volledig bestemd voor Caritas Syrië.

Steun de christenen in Aleppo door Caritas Syrië via een gift op het rekeningnummer van het bisdom Rotterdam NL30 INGB 0000 4643 04 o.v.v. Caritas Syrië.

Een bijdrage overmaken kan ook via iDeal met het onderstaande formulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: