Netwerk van liefde

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 12 november 2020

Programma livestream diaconieprijs 2020

• Woord van welkom en toelichting diaconieprijs 2020 door Jan Maasen
  • Presentatie door kunsthistorica Desirée Krikhaar over de uitbeelding van de H. Elisabeth in de kerkelijke kunst
  • Symbolische uitreiking Elisabethcertificaat en presentatie Diaconale Kalender 2021-2022 door bisschop Van den Hende
  • Bemoedigend woord en zegen door bisschop Van den Hende

De bijeenkomst is niet alleen bedoeld voor de ontvangers van een Elisabethcertificaat. Het programma is ook interessant voor andere diaconale vrijwilligers en PCI-bestuurders. U bent van harte uitgenodigd om deze livestreambijeenkomst te volgen.

Elisabethcertificaat

Vanwege de heersende coronapandemie heeft de diaconieprijs ‘Brood en Rozen’ van het bisdom Rotterdam een bijzondere invulling gekregen. Dit jaar werd op 14 november een Elisabethcertificaat uitgereikt aan alle diaconale initiatieven die zich tijdens de eerste coronagolf hebben ingezet voor kwetsbare mensen in kerk en samenleving. Alle initiatieven die vermeld zijn in de vier extra edities van de Nieuwsbrief Dienen waren hiervoor automatisch aangemeld. Daarnaast konden parochies en instellingen tot half juli andere activiteiten aanmelden.

Dat leverde uiteindelijk een lijst op van 72 initiatieven, die in aanmerking komen voor een Elisabethcertificaat als blijk van waardering voor hun inzet. Graag had bisschop Van den Hende persoonlijk het certificaat uitgereikt aan vertegenwoordigers van deze initiatieven tijdens een bijeenkomst. Vanwege de coronamaatregelen kon de geplande ontmoeting helaas niet doorgaan. In plaats daarvan organiseerde het Bisdom Rotterdam een symbolische uitreiking. De bijeenkomst op 14 november vond plaats op de zaterdag voorafgaand aan de Werelddag van de Armen (zondag 15 november).

Tijdens de bijeenkomst hield kunsthistorica Desirée Krikhaar een inleiding over de uitbeelding van de H. Elisabeth in de kerkelijke kunst.

Foto: Bovenwijs