Netwerk van liefde

Mgr. Van den Hende bij sobere maaltijd voor Zambia en driewielers in Crooswijk

Door: Bisdom vrijdag 23 maart 2018

Tijdens de maaltijd wordt gebeden, gezongen en gesproken over concrete projecten en gelovig engagement

Op maandag 19 maart neemt Mgr. Van den Hende deel aan de sobere maaltijd in de Johannesparochie in Rotterdam (parochiefederatie Rotterdam Rechter Maasoever). De maaltijd vindt plaats in de ruimte bij de Hillegardiskerk. De sobere maaltijd is onderdeel van een hele reeks maaltijden, die op wisselende plekken en in oecumenisch verband worden gehouden.

Mgr. Van den Hende: “Op veel plekken worden gedurende de Veertigdagentijd sobere maaltijden gehouden. ‘De mens leeft niet van brood alleen’, zegt de Schrift. Daarom wordt er tijdens de maaltijd gebeden, gezongen en gesproken over concrete projecten en ons gelovig engagement. Ook op 19 maart, eigenlijk het hoogfeest van Sint Jozef, is de sobere maaltijd een echte ontmoeting met elkaar in geloof, hoop en liefde.”

Paul Bergmans, voorheen werkzaam in het Pastoraat Oude Wijken, opent de avond en heet de ruim dertig deelnemers welkom. Hij legt uit voor welk project vanavond geld wordt ingezameld. De Bisschoppelijke Vastenactie vraagt aandacht voor Zambia. In de regio Mbala helpen de Zusters van het Heilig Hart van Jezus en Maria kinderen met een lichamelijke of geestelijke beperking. De kinderen worden vaak door hun ouders verstopt, uit schaamte, en gaan niet naar school, omdat daarvoor geen geld is. De zusters vangen de kinderen op, geven onderwijs en helpen waar nodig ook de ouders.

De parochie heeft ook een project in de eigen buurt dat wordt ondersteund. Medewerkers van sociaal-medisch kinderdagverblijf Dikkertje Dap in Crooswijk hebben gevraagd om kinderfietsjes. De parochie wil helpen door er zoveel mogelijk in te zamelen. “Laat ze rijden,” is de oproep. Want buiten op straat is het voor de kinderen vaak niet veilig en op het terrein van het kinderdagverblijf wel.

Mgr. Van den Hende opent de maaltijd met gebed. Iedereen laat zich het eten, macaroni met groenten, goed smaken. Er wordt een lied gezongen. Daarna volgt nog wat fruit. De maaltijd wordt afgesloten met het bidden van het Onze Vader. Twee jonge vrijwilligers tellen snel het geld dat is ingezameld, terwijl de dames van de kookploeg met een warm applaus worden bedankt.