Netwerk van liefde

Nieuwe caritaszuil voor parochies

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 juli 2019

In de basiliek in Schiedam staat de caritaszuil bij de ingang, dichtbij de mand voor de inzameling voor de voedselbank. (Foto: Bisdom Rotterdam)

PCI’en kunnen deze zuil gebruiken om de geloofsgemeenschap te betrekken bij het caritaswerk

De Diocesane Caritas Instelling (DCI) van het bisdom heeft een caritaszuil ontwikkeld. Met de pilaar kunnen de PCI’en van de parochies structurele aandacht vragen voor mensen in nood. Dat is te lezen in het nieuwe nummer van Tussenbeide dat begin juli verscheen.

Bedenker Piet van der Burg van parochie Christus Koning (Berkel en Rodenrijs e.o.) zag tijdens een fietstocht in Frankrijk een caritaszuil bij een kerkje staan en wist direct: dát moeten we ook hebben. Als adviseur van de DCI, die diaconale projecten en initiatieven van parochies ondersteunt, is hij altijd alert op initiatieven die naastenliefde stimuleren. Hij werkte bij thuiskomst direct een ontwerp voor een rood katheder met legplanken uit, maakte eigenhandig een prototype en ging ermee naar het bestuur van de DCI. Er zijn nu tien zuilen beschikbaar voor parochies uit het bisdom Rotterdam.

“De PCI’en kunnen een zuil goed gebruiken om zichzelf zichtbaarder te maken en de geloofsgemeenschap te betrekken bij het caritaswerk”, zegt Van der Burg. Zelf heeft zijn parochie er, naast de nieuwsbrief van de PCI, een kleine kluis met slot op staan, waar per brief een al dan niet anonieme hulpaanvraag kan worden ingediend. Mensen kunnen er ook anoniem geld in gooien. “Ons motto van de PCI is: ‘help ons mensen helpen’. Deze zuil helpt óns daar weer mee. Want iemand in nood vraagt zelf dikwijls geen hulp, de omgeving durft dat wél.”

“Deze zuil helpt ons als PCI om mensen te helpen.”

Van der Burg heeft de zuil nu een jaar op proef staan en heeft tien tot vijftien aanvragen binnen gekregen. “Onze dorpsparochie kent niet veel armoede, maar wel veel eenzamen. Daar komen veel briefjes voor binnen. Ik kan me voorstellen dat het zeker voor de grote steden interessant is om zo’n centraal punt te hebben waar mensen terechtkunnen. Daar kent niet iedereen de PCI, terwijl er toch grootstedelijke problematiek is.”

De parochies Goede Herder in het Waterweggebied en De Heilige Familie in Achthuizen hebben sinds een aantal maanden tevens een caritaszuil op proef staan. Cor de Vette, lid van het platform Diaconie en Pastoraat van de deelgemeenschap Jacobus van de parochie in Schiedam, is enthousiast. “Het werkt, dat merken we nu al. We hebben hier tot nu toe vooral gaven gevonden, nog geen hulpvraag.” De zuil staat goed zichtbaar in de kerk. De functie ervan is mensen geheel duidelijk, meent De Vette. “Vooral dat mensen anoniem hun geld kunnen doneren of hun verhaal kwijt kunnen, spreekt aan. Dit is een hele goede zet.”

Parochies kunnen een caritaszuil aanvragen bij de DCI van het bisdom Rotterdam. Meer informatie is verkrijgbaar via Margreet Wijsman via e-mail dci@bisdomrotterdam.nl.

Het artikel in Tussenbeide werd geschreven door Celine Timmerman.