Netwerk van liefde

Ontmoeting Oekraïense bisschop Lonchyna en bisschop Van den Hende

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 08 maart 2022

Mgr. Van den Hende en Mgr. Lonchyna. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Gesprek over de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk en de situatie in Oekraïne

Op dinsdag 8 maart was er in Rotterdam een ontmoeting van bisschop Hlib Lonchyna en bisschop Van den Hende. Mgr. Lonchyna is bisschop van de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk. Hij woont in Parijs en heeft de zorg voor gelovigen in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

“In onze ontmoeting hebben we gesproken over de aanwezigheid van verschillende gemeenschappen van de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk in Nederland en wat voor hun bestaan nodig is. Ook vertelde de bisschop over de huidige situatie in Oekraïne nu de bevolking geteisterd wordt door oorlog en geweld”, zegt Mgr. Van den Hende na afloop. “De bisschop vertelde op welke manier hulp geboden kan worden vanuit de Rooms-Katholieke gemeenschap in Nederland en door de Nederlandse samenleving in het algemeen. En hoe leden van de Grieks-Katholieke Kerk uit Oekraïne ook zelf in Nederland actief bezig zijn met het geven van hulp en steun aan hun land en geloofsgenoten.”

Mgr. Lonchyna bezocht Mgr. Van den Hende samen met priester Mykola Paliuh. Hij en enkele andere priesters van de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk wonen in België. Elke zondag viert hij in Rijswijk in de H. Bonifatiuskerk de eucharistie met de gelovigen van de Oekraïnse Grieks-Katholieke Kerk. Dit gebeurt nu al bijna tien jaar.

De Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk is een “geünieerde” Kerk. Dat wil zeggen: zij is in volledige gemeenschap met de Rooms-Katholieke Kerk en erkent het gezag van de paus. De Kerk volgt de Byzantijnse ritus. De liturgische taal is het Oekraïens. De hoofdzetel van de Kerk is in Kiev. De Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk telt ongeveer 4,2 miljoen gelovigen, waarvan ongeveer 3,5 miljoen gelovigen in Oekraïne (bron: Wikipedia).

De Nederlandse bisschoppen vragen om gebed voor Oekraïne en roepen op tot financiële hulp.

Voorbede

Voor vrede en gerechtigheid in de Oekraïne:
dat partijen de weg van dialoog en onderhandelingen kiezen in plaats van oorlog en geweld,
dat mensenrechten steeds gerespecteerd worden, burgers beschermd worden en slachtoffers worden opgevangen,
dat met de stuwkracht van de heilige Geest onvermoeibaar gewerkt wordt aan verzoening en samenwerking in Europa.

Financiële hulp

Parochies zijn gevraagd om te collecteren voor hulp aan Oekraïne. Via het Europese katholieke caritasnetwerk helpt de Bisschoppelijke Vastenactie met de opvang van de enorme stroom vluchtelingen in Oekraïne en in de landen eromheen. Ook Stichting Kerk in Nood is in Oekraïne actief. Katholieke organisaties zoals de Bisschoppelijke Vastenactie en Kerk in Nood hebben directe lijnen met de Kerk ter plaatse.

Priester Mykola Paliuh, Mgr. Van den Hende, Mgr. Lonchyna. (Foto: Bisdom Rotterdam)