Netwerk van liefde

Ontmoeting van diocesane bezoekgroep en bisschop Van den Hende

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 05 november 2021

Hervatting van het jaarlijkse gesprek van de bisschop en de werkgroep

In het bisdom Rotterdam is een diocesane bezoekgroep actief met een benoeming van de bisschop. De bezoekgroep bestaat uit priesters, pastoraal werk(st)ers en een diaken, die speciale aandacht hebben voor de emeriti en gepensioneerde pastorale beroepskrachten. Vanuit het bisdom houdt de bezoekgroep contact met hen.

In een gezamenlijk overleg op donderdag 21 oktober spraken de leden van de werkgroep, bisschop Van den Hende en Gieta Jaggan van de afdeling P & O met elkaar. Gieta Jaggan is de vaste contactpersoon voor de leden van de groep bezoekers. Bij het gesprek was ook de algemeen econoom van het bisdom aanwezig vanwege de zorg voor emeriti.

Tijdens het gesprek werd informatie uitgewisseld en werden taken verdeeld. Ook werd gesproken over het bezoek aan de emeriti en gepensioneerden speciaal voor Kerstmis. In een dankwoord aan het eind van de bijeenkomst benadrukte de bisschop het belang van het bezoeken van de oudere priesters, diakens en pastoraal werkers, met name ook wanneer die te maken krijgen met ziekte.

Priesters, diakens en pastoraal werkers besteden vanuit hun ambt of functie in parochies en instellingen zelf veel aandacht aan de opbouw van de gemeenschap door het onderhouden van contact. Wanneer zij met emeritaat of pensioen gaan, houdt dat contact niet op en zeker wanneer zij te maken krijgen met ziekte is de Kerk een netwerk van liefde dat ook voor hen aandacht blijft houden.