Netwerk van liefde

Door: Bisdom Rotterdam maandag 06 september 2021

(Foto: Bisdom Rotterdam)

Gebedsviering met bisschop Van den Hende in de Sint-Martinuskerk

Het Sint-Maartenscollege in Voorburg opent elk schooljaar met een viering in de kerk voor de nieuwe brugklassers. De school is dan te gast in de Sint-Martinuskerk. Dit jaar was bisschop Van den Hende hierbij op woensdag 1 september, samen met pastoor Wim Bakker. Er werden gebeden uitgesproken, er klonken liederen en muziek en er werd uit de Bijbel gelezen.

De lezing uit het evangelie gaat over de werken van barmhartigheid (Matteüs 25, 34-40). In een korte overweging vertelt de bisschop daarover en over de persoon van de heilige Martinus, waar de school en de kerk naar zijn vernoemd.

“De woorden uit het evangelie van Matteüs zijn woorden van Jezus”, geeft de bisschop aan. “Jezus vertelt over Gods liefde en hoe jij met jouw talenten en steun die liefde kunt verspreiden en daarmee God en de mensen om je heen kunt dienen.” De bisschop legt uit dat wanneer je mensen helpt door ze eten, drinken of kleding te geven, of door ze op te vangen en te bezoeken, je dat ook voor God doet.

Sint Maarten was een soldaat die zijn mantel deelde met een arme bedelaar. Bisschop Van den Hende: “Hij was soldaat, maar ook daarnaast kon hij iets doen voor een mens in nood. Zo kun jij ook als je later werk hebt, nadat je daarvoor op school hebt geleerd, altijd mensen helpen. Want wat je ook gaat doen, jullie zijn op de eerste plaats mens en als mens mag je voor elkaar zorgen, elkaar helpen en steunen. En dat kun je ook nu al doen op school, in verbondenheid met de liefde voor Jezus.”

Bij het uitspreken van gebeden ontsteken docenten van de school kaarsen. En aan het eind van de gebedsviering bidt de bisschop om Gods zegen voor hen en alle leerlingen in het komende schooljaar.

Klik op de afbeelding voor een vergroting en voor meer foto's.