Netwerk van liefde

Pastoraat Oude Wijken: jaarverslag 2015-2016

Door: Bisdom woensdag 23 november 2016

Het Pastoraat Oude Wijken heeft ten doel het in praktijk brengen wat in de geest van de sociale leer van de Kerk en de constitutie Gaudium et Spes van het Tweede Vaticaans Concilie wordt verkondigd: Kerk als sacrament van de wereld, alsmede al hetgeen daarmee in verband staat. Om dit doel te realiseren is de heer Hein Steneker door bisschop Van den Hende als pastoraal werker in het Pastoraat Oude Wijken aangesteld.

Van november 2015 t/m november 2016 vond wereldwijd het Heilig Jaar van de Barmhartigheid plaats. Dit heeft ook zijn vertaling gekregen in het werk van de heer Steneker voor het Pastoraat Oude Wijken, dat onder de titel ‘Een Jaar van Barmhartigheid’ is uitgevoerd. Het heeft voor een belangrijk deel de zienswijze bepaald om naar de wijk en haar bewoners te kijken, niet primair als een wijk met vele problemen, maar als een wijk waar mensen met elkaar een ‘beschaving van liefde’ (Compendium van de sociale leer van de Kerk, Brussel 2004, 580-583) opbouwen en hoe ze hierbij belangrijke waarden als solidariteit, verantwoordelijkheid en vrede in hun dagelijks leven vormgeven. In het jaarverslag van de heer Steneker 2015-2016 kunt U dit enerverende werkjaar op de voet volgen.