Netwerk van liefde

Resultaten Armoedeonderzoek gepresenteerd

Door: Rkkerk.nl zaterdag 09 november 2019

V.l.n.r. ds. De Reuver, Rene Peters (kamerlid CDA), staatssecretaris Van Ark, Mgr. De Korte. (Foto: Bisdom 's-Hertogenbosch)

Driejaarlijks rapport over de waarde van materiële hulp en diaconale ontmoeting

“Duizenden kerkmensen maken door diaconie iedere dag het geloof van hun doopsel waar en stellen op talloze plaatsen concrete daden van compassie en naastenliefde.” Dit zei Mgr. De Korte in zijn toespraak bij de presentatie van het ‘Onderzoek Armoede in Nederland’ op vrijdag 8 november in de Pauluskerk in Rotterdam.

Mgr. De Korte is bisschop-referent voor Kerk en samenleving. Hij overhandigde de uitkomsten van het Armoedeonderzoek aan staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) samen met scriba ds. René de Reuver van de Protestantse Kerk in Nederland.

Kerken besteedden in 2018 40,7 miljoen euro aan binnenlandse armoedebestrijding. Worden de uren meegerekend die vrijwilligers vanuit kerken aan dit werk gaven, dan komt er nog eens 47,9 miljoen euro bij. In totaal gaat het om een bijdrage 88,6 miljoen euro.

“Misschien nog belangrijker dan de materiële hulp is de diaconale ontmoeting. Iemand die de moeite neemt jou te bezoeken, die je erbij houdt, iemand die met je mee loopt”, aldus Mgr. De Korte in zijn toespraak.

Schulden en een langdurig laag inkomen zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen bij een kerk aankloppen. Andere redenen die kerken en diaconale organisaties noemen: vastlopen in loketten van instanties, last van ingewikkelde formulieren en terugvordering van te veel betaalde toeslagen. Bureaucratie als veroorzaker van de problematiek van armoede en schulden staat hoog in de ranglijst van genoemde problemen.

Het Onderzoek Armoede in Nederland is de achtste editie van het driejaarlijkse onderzoek van kerken rondom armoedebestrijding. Aan het onderzoek, georganiseerd door het Knooppunt Kerken en Armoede, nemen de meeste Nederlandse kerkgenootschappen deel.