Netwerk van liefde

‘Sociale liefde is de sleutel tot authentieke ontwikkeling’

Door: Bisdom donderdag 24 mei 2018

Mgr. Van den Hende opent forum van katholieke organisaties voor ontwikkelingswerk over communicatie, educatie en fondswerving

Op 23 mei sprak Mgr. Van den Hende bij de start van de internationale ontmoeting van CIDSE. Dit netwerk van katholieke organisaties voor ontwikkelingswerk had zijn ontmoeting in Den Haag, in het bisdom Rotterdam, in het kader van een forum over communicatie, educatie en fondswerving. De bisschop werd verwelkomd door Kees Zevenbergen van Cordaid en Peter van Hoof van de Bisschoppelijke Vastenactie. Zij zijn dit jaar gastheer voor de jaarlijks terugkerende ontmoeting.

In Den Haag komen deze dagen bijna veertig mensen van 13 deelnemende organisaties samen voor uitwisseling en ontmoeting. CIDSE is een internationaal netwerk. De bisschop sloot daarbij aan en sprak over het netwerk van liefde: “Als netwerk van liefde zijn we geroepen om mee te bouwen aan een beschaving van liefde”, zei de bisschop. “Het netwerk van liefde is op de eerste plaats de gemeenschap van Christus, die bestaat uit levende stenen, vele ledematen van één lichaam, takken geënt op Christus, geworteld in zijn liefde.”

De leden van CIDSE zijn onderdeel van dit netwerk van liefde dat de Kerk is. Het ontwikkelingswerk draagt bij aan de verkondiging van het evangelie in woord en in daden van liefde. Mgr. Van den Hende sprak over paus Paulus VI die de term ‘beschaving van liefde’ introduceerde, nadat eerdere pausen al over ‘vriendschap’ en ‘sociale liefde’ hadden gesproken. De bisschop verwees naar de apostolische brief Intima ecclesia natura (2012) van paus Benedictus XVI over de inrichting van de caritas in de Kerk en hoe instellingen van caritas nauw verbonden zijn aan het diaconale wezen van de Kerk en het dienstwerk van de bisschoppen. In Laudato si’ verwijst paus Franciscus naar zowel paus Paulus VI als paus Benedictus als hij schrijft over een beschaving van liefde en de sociale liefde en zegt dat dit de sleutel is tot authentieke ontwikkeling (art. 231).

De bisschop gaf een inspirerend voorbeeld uit het verleden en vertelde over de heilige diaken Laurentius, die de patroonheilige is van het bisdom Rotterdam. Hij noemde de armen de ‘schatten van de Kerk’. Het bisdom maakte een stripverhaal van de laatste dagen van Laurentius en liet dit in verschillende talen vertalen. De bisschop deed de deelnemers de strip cadeau in hun eigen taal.

Met het oog op het heden en de toekomst sprak de bisschop over de DoCat. Paus Franciscus gaf deze samenvatting van de sociale leer van de Kerk aan de jongeren bij het eind van de Wereldjongerendagen in Krakau (2016). Na afloop van zijn korte inleiding deed Mgr Van den Hende Kees Zevenbergen een exemplaar van de uitgave cadeau.

Mgr Van den Hende overhandigd de DoCat aan Kees Zevenbergen.