Netwerk van liefde

Vastenactie wandeltocht: “Je loopt niet alleen, maar je loopt samen”

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 03 februari 2022

Engeline van der Ark uit Den Haag loopt dit jaar weer mee met de virtuele wandeltocht van Vastenactie.

De virtuele wandeltocht is een voorbeeld van denken in kansen en oplossingen in coronatijd

“Altijd al eens door de tropische oerwouden van Panama willen wandelen? De gevaarlijkste weg ter wereld willen ervaren in Bolivia? Willen kennismaken met de Inca’s en hun eeuwenoude cultuur? Vastenactie gaat het gewoon doen!” Met een persbericht vraagt de Bisschoppelijke Vastenactie aandacht voor de virtuele wandeltocht ‘Wandel voor een ander’ die op Aswoensdag 2 maart start. Een van de deelnemers is Engeline van der Ark uit Den Haag.

Engeline is in de parochie de Vier Evangelisten in Den Haag lid van de lid van de MOV-groep van de Titus Brandsma geloofsgemeenschap. Vorig jaar liep ze ook mee toen de virtuele wandeltocht voor de eerste keer werd georganiseerd. 2021 was een jaar waarin coronamaatregelen voor de tweede keer de Veertigdagentijd bepaalden. “Ik herinner me dat we geen vastenmaaltijd konden organiseren en daarom maaltijden hebben uitgedeeld. Een flink aantal ouderen waar we maaltijden bezorgden of die deze af kwamen halen, waren zo alleen, waren zo eenzaam, en zo blij dat ze weer even contact hadden en voelden dat ze werden gezien. Dat raakte me heel erg.”

“Ik ben altijd wel met mijn geloof bezig geweest”, vertelt ze. “Mijn vader was ook al betrokken bij inzamelingen voor missionarissen. Ik merk dat ik het soms lastig vind om woorden te vinden voor mijn geloof, maar als ik met daden bezig ben, dan komen de woorden vanzelf. En ik weet: in andere mensen kun je Jezus ontmoeten.”

In het verleden liep ze al mee met de pelgrimstocht van Vastenactie. “Ik hou van wandelen en liep graag mee juist ook vanwege de bezinnende momenten tijdens de pelgrimstocht.” En toen was daar vorig jaar voor het eerste de virtuele wandeltocht. Engeline: “Dat was ineens een openbaring. Ik had zoiets nog nooit gedaan. Het was vreselijk leuk om te zien hoeveel andere mensen meededen en afstanden liepen. Vastenactie gaf telkens langs de route informatie over projecten en verhalen over de mensen. Je kreeg echt een goed beeld van de plekken in Afrika waar je als het ware langskwam. Met positief nieuws over wat er allemaal gebeurt. Tijdens de virtuele wandeling kwamen echt veel meer punten naar voren dan normaal als je de Vastenactie houdt: uitgebreide kennis en informatie.”

“Zelf merk ik dat het me door het wandelen beter lukt om tijd te maken voor de vastenperiode.”

Dit jaar gaat de wandeltocht het hele Latijns-Amerikaanse continent rond. “We zijn zeker van plan om mensen uit te nodigen om mee te lopen. Naast geld inzamelen gaat het ook over mensen ontmoeten en over spiritualiteit. Om je geloof en je daden en dat vertalen naar de parochianen. En hoe meer je weet van anderen, door de projecten waar je een inkijkje in krijgt, en hoe meer verhalen je hebt, hoe beter je mensen kunt raken en betrekken.”

“Wat mensen mislopen als ze niet meedoen met de virtuele wandeltocht? Veel wandelplezier en een kans om je te bezinnen in de vastenperiode naar Pasen. Zelf merk ik dat het me door het wandelen beter lukt om tijd te maken voor de vastenperiode. Onderweg kun je nadenken. En je loopt niet alleen, maar je loopt samen. De wandeltocht van Vastenactie is echt een voorbeeld van denken in kansen en oplossingen in coronatijd. Je hebt enerzijds het persoonlijke lopen, of als groepje samen, en anderzijds verbindt het je met iedereen die loopt. En dan loop je zomaar samen een heel continent rond.”

Deelnemers kunnen zelf kiezen welke afstand ze lopen en waar ze lopen. Fietsen en hardlopen kan ook. Vastenactie zegt: “U kunt in uw eigen omgeving ‘gewoon’ uw wandelingen maken - of uw fietstocht of hardloopronde - en u meldt vervolgens op de speciale actiewebsite hoeveel kilometer u hebt afgelegd. Uw kilometers worden toegevoegd aan de reis en zo leggen de deelnemers samen de duizenden kilometers in ruim zes weken af.” In totaal gaat het om 30.000 kilometer. Deelnemers ontvangen onderweg regelmatig updates over de landen en plaatsen waar de tocht langskomt en over de ervaringen van medewandelaars.