Netwerk van liefde

Vastenmorgen met fairtrade-ontbijt

Door: Bisdom zaterdag 03 maart 2018

Foto: Deelnemers aan de Vastennacht 2017 van de MOV-groep Alblasserwaard-West.

Vastenmorgen met fairtrade-ontbijt in Sliedrecht

De MOV-groep Alblasserwaard-West organiseert op zondag 4 maart een vastenmorgen in Sliedrecht met fairtrade-ontbijt. De groep ontving in 2013 de Diaconieprijs ‘Brood en Rozen’ voor haar mini-pelgrimstocht. Daarna organiseerde zij enige jaren een vastennacht. Komende zondag staat een vastenmorgen op het programma. De opbrengst is voor het Vastenactieproject dat armoede bestrijdt in Mbala, Zambia.

De deelnemers moeten al vroeg uit de veren. Ze worden om acht uur verwacht in de kerk van OLV Altijddurende Bijstand. Bij binnenkomst draait een korte film over het landelijke Vastenactieproject in Zambia. Zo weten de parochianen meteen waar het deze ochtend om gaat. Om kwart over acht start het fairtrade-ontbijt met duurzame en verantwoorde ingrediënten en een snufje inspiratie. Nadat de deelnemers fysiek gesterkt zijn, kunnen zij zich ook spiritueel laven door deel te nemen aan de reguliere woord- en communieviering die wordt geleid door diaken Franck Baggen in de parochiekerk.

Na de viering is er eerst koffie met Afrikaanse koek. Vervolgens kunnen de deelnemers kiezen: creatief of pelgrimeren? Als ze kiezen voor het creatieve programma maken ze met elkaar een decoratief object rond het thema “Gaan waar niemand gaat”. Dat komt te hangen in de kerken van Sliedrecht en Papendrecht. Willen ze pelgrimeren, dan gaan ze om elf uur op stap voor een stevige wandeling naar Papendrecht. Onderweg praten ze met elkaar over de inspiratie die ze tijdens het ontbijt hebben opgedaan. Als ze goed doorlopen, kunnen ze om half een nog net het slot meemaken van de zondagsviering aldaar. Met de kerkgangers van Papendrecht sluiten ze de pelgrimage zingend af. De MOV-groep zorgt voor vervoer terug naar Sliedrecht.

Ook in andere kerken in het bisdom Rotterdam wordt deze zondag aandacht besteed aan de Vastenactie. In de Jozefkerk in Noordwijkerhout legt Vastenactie-medewerker Guus Prevoo de hongerdoek uit. In Poeldijk licht missiesecretaris Jan Maasen na afloop van de viering het Vastenactieproject toe. Elders wordt er extra gecollecteerd voor Vastenactie of worden artikelen verkocht ten bate van dit doel.

Deze activiteiten maken deel uit van de 40-dagencampagne. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (14 februari – 1 april 2018) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel is er veel aandacht voor de Vastenactie die zich dit jaar richt op een armoedebestrijdingsprogramma in Mbala, Zambia. De 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze campagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.