Netwerk van liefde

VIDEO Heiligverklaring Titus Brandsma

Door: Bisdom Rotterdam zondag 15 mei 2022

Over pater Titus Brandsma

Op 15 mei werd pater Titus Brandsma heilig verklaard door de paus in Rome. Katholiekleven.nl maakte tijdens de WJD@Home op Ameland een video met rector Henk Nota. Hij weet veel over pater Titus. Hij las honderden brieven van pater Titus, bekeek foto’s en las knipsels, boekjes en artikelen die hij schreef.

De video bevat ook delen uit de catechese van bisschop Van den Hende tijdens de WJD@Home, die gingen over Titus Brandsma.

Titus Brandsma overleed in 1942 in Dachau. In de kerk op Ameland vertelt Henk Nota bij een glas-in-loodraam van pater Titus wat de aanleiding was voor zijn arrestatie en wat uiteindelijk pater Titus zijn dood zou worden. Titus Brandsma betekent ook veel voor Henk Nota persoonlijk. “Hij is verantwoordelijk voor mijn priesterroeping”, legt hij uit.

Bekijk de video:

Het glas-in-loodraam in de Sint-Clemenskerk op Ameland vormt een tweeluik met een raam waarop kardinaal De Jong is afgebeeld. Op de brief die hij vasthoudt staat “Non possumus non loqui” (“Wij mogen niet meer zwijgen”). Zie ook rkdocumenten.nl

Het glas-in-loodraam waarop kardinaal De Jong is afgebeeld. (Foto: Ramon Mangold)