Netwerk van liefde

‘Voedsel en meer-kastjes’ voor de Veertigdagentijd

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 19 januari 2023

Diaconale tips en uitwisseling voor parochies en PCI’en

“Op dit moment is er in de samenleving behoefte aan laagdrempelige hulp. Op allerlei plekken zijn buurtkastjes ontstaan. De kastjes met voedsel voorzien in een behoefte. Er is behoefte aan houdbare levensmiddelen en verzorgingsproducten. De kastjes zijn een uitkomst voor de mensen die er gebruik van maken. En ze zijn er in alle soorten en maten.” Piet Timmermans is dienstverlener diaconie bij het bisdom Rotterdam. Hij nodigt parochies en PCI’en uit voor een diaconale actie voor de Veertigdagentijd.

Piet Timmermans merkt dat voedselkastjes parochies bezighouden: “Ik weet dat er in parochies mensen bezig zijn met voedselkastjes, al of niet in combinatie met andere lokale initiatieven. En ik merk dat parochies op zoek zijn naar ervaringen ermee in andere parochies. Daar willen we met de ‘voedsel en meer-kastjes’ als initiatief voor de Veertigdagentijd bij aansluiten.”

Het gaat dus om meer dan eten. Piet: “Kies in elk geval voor houdbare levensmiddelen. Maar een goed idee kan ook zijn om verzorgingsproducten toe te voegen. En ‘meer’ kan natuurlijk ook slaan op andere activiteiten van de parochie. Een kastje kan een stapeltje uitnodigingen bevatten voor een (gratis) ‘vastenmaaltijd’, bijzondere ontmoetingen in de parochie of de kerk en zelfs een klein boekje of misschien een bijbeltje.”

Pastorale beroepskrachten met de portefeuille diaconie ontvingen een e-mail met allerlei tips evenals de PCI’en. Piet Timmermans: “Hou het laagdrempelig, betrek mensen, wijs ze op het kastje en maak ze ‘mee-verantwoordelijk’ voor het goede functioneren. Denk hierbij ook aan omwonenden, kinderen uit de omgeving, leerlingen van een school. Hoe meer mensen het gevoel hebben ‘dit is ons kastje’, des te groter de kans op succes.”

Hij schetst drie scenario’s:

1. Meer halers dan brengers
    Dit is de ideale situatie. Het kastje staat kennelijk op de juiste plek en voorziet in een behoefte. De mensen weten het te vinden en worden geholpen. Dit kan brengers motiveren en ook is een rol voor de PCI weggelegd om het project actief te ondersteunen.
  2. Meer brengers dan halers
    Het initiatief roept het beste in de mensen boven en men verzamelt volop de nodige producten. Maar misschien is het kastje nog niet goed bekend of ‘klopt’ de plek niet helemaal (het kastje is te ‘publiek’ of juist nauwelijks te vinden). Of er zijn gewoon veel gevers. Zorg dan voor een goede besteding van te veel geleverde producten en breng die bijvoorbeeld naar de Voedselbank.
  3. Er gebeuren onplezierige dingen rond het kastje
    Het kan voorkomen dat er kinderen of anderen zijn die hebben ontdekt dat er een zak chips in het kastje ligt, of iets anders dat aanspreekt. Het kastje kan ook vervuild of beschadigd raken. Het zou mooi zijn als er dan snel (liefst binnen enkele uren) kan worden opgetreden en schoongemaakt of hersteld.

Parochies en PCI’en kunnen contact opnemen met Piet Timmermans via: p.timmermans@bisdomrotterdam.nl