Netwerk van liefde

Zakbijbeltjes om weg te geven: “Mensen mogen weten dat ze door God gekend zijn.”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 16 november 2020

Afhaalmaaltijd klaarmaken voor daklozen op de Werelddag van de Armen. (Foto: Jos van Adrichem)

Zakbijbeltjes voor de diaconie

In het Jaar van het Woord van God geeft het bisdom Rotterdam speciale zakbijbeltjes uit om cadeau te doen aan mensen die diaconale hulp ontvangen. De eerste boekjes zijn al verspreid via het gevangenispastoraat en via parochiële caritas instellingen. Kinderen in de stad Rotterdam krijgen de bijbeltjes via hun parochie in een speciaal pakketje vol opdrachten en spelletjes waarmee ze kunnen toeleven naar Kerst nu ze de kerk niet kunnen bezoeken vanwege corona.

In Den Haag bestelde diaken Jos van Adrichem van parochie De Vier Evangelisten de zakbijbeltjes. Een deel van deze boekjes gaat naar het straatpastoraat in Den Haag. “Het straatpastoraat heeft drie beroepskrachten en een groep vrijwilligers die zich inzetten voor mensen zonder vast woonadres”, legt Van Adrichem uit. “Sommigen zijn dakloos, anderen kunnen nog wel slapen bij familie of vrienden.”

“Op de plek waar ze verblijven kunnen ze uit het zakbijbeltje lezen en troost, warmte en geborgenheid vinden in het Woord van God.”

Het straatpastoraat is een oecumenische stichting waar ook de katholieken een deel in hebben. “Elke week is er een oecumenische viering voor de mensen van de straat waarbij ze op een laagdrempelige manier worden meegenomen in de liefde van God. Daar horen zij onder meer het Woord van God uit de Bijbel. Die vieringen kunnen nu door corona maar beperkt doorgaan. Een zakbijbeltje kan hen hoop en bemoediging geven. Op de plek waar ze verblijven kunnen ze eruit lezen en troost, warmte en geborgenheid vinden in het Woord van God. Hoe diep ze ook in de put zitten, ze mogen weten dat ze door God gekend zijn.”

Sommige daklozen zijn goed bekend met de Bijbel, weet diaken Jos. Eens had hij een interessant geloofsgesprek met Hans die ook regelmatig vieringen bezocht en voor een maaltijd naar de kerk was gekomen. “Hans leest graag in de Bijbel, maar soms loopt hij tegen passages aan waarvan hij het woordgebruik moeilijk vindt. Zo was er een psalm die hij nog van vroeger kende uit de protestantse kerk. Omdat de melodie en de tekst van de oude versie niet uitnodigen om vandaag de dag de psalm te zingen, had Hans een moderne berijming gemaakt op de melodie van een opwekkingslied. Ter plaatse begon hij het te zingen. Daar werden we allemaal blij van! Het is leuk om te ontdekken wat nieuwe gasten in onze kerkgebouwen ons zomaar kunnen schenken.”

Maaltijden uitdelen. (Foto: Jos van Adrichem)

Een tweede groep waar de zakbijbeltjes naartoe gaan in Den Haag is ‘Samen koken, samen eten’ in Loosduinen. “Iedereen uit de wijk mag komen die zich eenzaam voelt”, licht Jos toe. “Het maakt niet uit of iemand katholiek is of niet, we maken geen onderscheid. Voor sommigen wekt het opnieuw een interesse voor de kerk. Een deelnemer zei zelf: ‘Het voelt voor mij als thuiskomen.’ Het samen eten ligt nu helaas stil door corona. Daarom houden we nu telefonisch contact en binnenkort krijgen de mensen een presentje op weg naar Kerstmis. Daar voegen we de bijbeltjes bij.”

Het valt de diaken op dat vrijwilligers van de Haagse parochie met grote bevlogenheid mensen in armoede willen helpen. Op de Werelddag van de Armen (15 november) werd er gekookt voor de mensen op straat. “Dit jaar gaat het om een afhaalmaaltijd. Het is een extra maaltijd naast die van het straatpastoraat. Armoede is in deze parochie heel zichtbaar. Projecten verder weg zijn ook goede projecten, maar de mensen in onze directe omgeving willen we niet over het hoofd zien.”

De zakbijbeltjes bevatten de vier evangelies, de Handelingen van de Apostelen en de brief van Paulus aan de Romeinen. Werkgroepen diaconie, PCI’en of diaconale instellingen kunnen de bijbeltjes nog steeds aanvragen om te schenken aan hun contacten of bezoekers van een diaconale plek. Zij kunnen hiervoor een e-mail sturen naar: f.vermeulen@bisdomrotterdam.nl met vermelding van aantal en adres waarnaar de boekjes kunnen worden gestuurd.

Zakbijbeltjes voor het bisdom Rotterdam.