Netwerk van liefde

Zuster Guadalupe over het geloof van de christenen in Aleppo

Door: Bisdom woensdag 05 april 2017

Still uit een video van zuster Guadalupe vanuit Aleppo.

Zuster Guadalupe spreekt deze dagen in Nederland over haar ervaringen in Aleppo

Na de aanvang van de oorlog in Syrië ontvluchtten talloze inwoners van Aleppo het oorlogsgeweld. Vele families waren echter niet in de gelegenheid om de stad te verlaten. Samen met enkele andere blauwe zusters koos zuster Guadalupe ervoor om bij de mensen in Aleppo te blijven en hun lot te delen. Zuster Guadalupe spreekt deze dagen op diverse plaatsen in Nederland over haar ervaringen in Aleppo. Op zaterdagavond 1 april vertelt ze over haar ervaringen bij de blauwe zusters in Den Haag aan de Fluwelen Burgwal. ’s Middags is er dan al een ontmoeting geweest met jongeren.

Sasheeka Fernando (RKJ Delft) maakt de middag mee. “Het was een indrukwekkend verhaal,” vertelt ze na afloop. “Zuster Guadalupe vertelde hoe goed mensen het daar hadden vroeger. Hoe goed mensen er voor elkaar waren. Ze lieten de deuren openstaan, omdat er toch niets gebeurde. Zo vertrouwd was het. Totdat de oorlog kwam.” Die oorlog zaaide dood en verderf. Zuster Guadalupe vertelt dat christenen hun geloof niet meer mogen belijden en worden gedwongen om zich te bekeren tot de islam. Mensen die dit weigeren, omdat ze Jezus niet willen verloochenen, worden gemarteld. Ze laat een foto zien van een vrouw die buiten aan een paal is vastgebonden. Mensen mogen haar slaan totdat zij zich bekeert, maar dat doet zij niet.

Zuster Guadalupe geeft vele voorbeelden van mensen die in deze moeilijke, levensbedreigende omstandigheden van hun geloof getuigen. Zoals een moeder die de kracht en vrede kreeg om door te gaan, na het verlies van haar zoon. Sasheeka is erg onder de indruk: “Hij had haar gezegd dat zij zich geen zorgen hoeft te maken. ‘Het lichaam gaat dood, maar de ziel niet’. Het is indrukwekkend hoe sterk het geloof is bij deze mensen.”

“Dit zijn de martelaren van deze tijd.”

Zuster Guadalupe getuigt van het dagelijkse leven, van de gruwelijkheden, maar ook van de momenten van vreugde in oorlogstijd. “Mensen zijn blij met dingen die voor ons heel normaal zijn”, constateert Sasheeka. “Ze moeten het vaak lang doen zonder elektriciteit, licht en water. Als dat dan eens in de zoveel tijd eindelijk beschikbaar is, zijn mensen blij en feliciteren ze elkaar.” Een van de foto’s die de zuster tijdens haar presentatie laat zien, is van een huwelijk in een kerk, waar geen dak meer op ligt. Een andere foto toont studenten die doorgaan met het leven en hun studie. Ze koesteren hun college-aantekeningen, want ze willen nog steeds hun examens halen.

Tot de gruwelijkheden behoren de bombardementen die vele slachtoffers maken. Sasheeka: “De zuster vertelde over mensen die om 3.00 uur ’s nachts, op Goede Vrijdag, te horen kregen dat ze drie uur de tijd hadden om hun huis te verlaten. Maar dit is voor ouderen en zieken niet voldoende. Zij kunnen niet zomaar weg. Er zijn families die ervoor kozen om bij elkaar te blijven. Hun huizen werden gebombardeerd.” Zuster Guadalupe vertelt dat er ook wonderen gebeuren. Zo stond een priester op het punt onthoofd te worden. Hij kreeg een minuut de tijd om wat te zeggen voor de camera. Hij koos ervoor om te bidden en wachtte af tot hij zou worden onthoofd. Echter, de soldaat kreeg het mes niet omlaag. Zijn armen waren nog in positie en hij vroeg aan de priester wie hij was, omdat het leek alsof er een buitengewone kracht zijn armen omhoog hield.

De bijeenkomst sluit af met een Marialied in het Arabisch. Daarna bedankt Sasheeka zuster Guadalupe namens de jongeren met een rozenkrans, als symbool voor de gebeden van de jongeren voor de vervolgde christenen, voor hen die in oorlogsgebieden wonen, voor vrede op aarde.

• Zuster Guadalupe is in Nederland op uitnodiging van Kerk in Nood. Volgens cijfers van Kerk in Nood zijn christenen in Aleppo buitenproportioneel geraakt door het geweld. Van de 500.000 christenen zijn er nog maar 15.000 over.
  • Op 7 april 2017 organiseert Kerk in Nood in de St. Nicolaasbasiliek in Amsterdam de Avond van de Martelaren.
  • Op 7 april is het precies drie jaar geleden dat de Nederlandse jezuïet Frans van der Lugt in Homs (Syrië) werd vermoord. Uit dankbaarheid voor wat hij heeft betekend, organiseerde een viertal Syrische jongeren, die nu in Europa wonen en werken, een vierdaagse voettocht van Den Bosch naar Nijmegen: Frans’ Hike.

Gebed, hulp en ondersteuning voor de mensen in Aleppo.

Via Caritas Syrië worden mensen in Aleppo geholpen met voedsel en medicijnen. In 2015 gaven parochies gehoor aan de oproep van de Bisschoppenconferentie om een collecte te houden voor de christenen in nood in Syrië. Parochies in het bisdom Rotterdam hielden ook een deurcollecte met Kerstmis. In 2016 is tijdens de jubileumviering van het bisdom op zaterdag 6 februari gecollecteerd. Verder stelde het bisdom Rotterdam via bemiddeling van de Katholieke Vereniging voor Oecumene geld beschikbaar voor hulp.

In deze video doet zuster Guadalupe een oproep om de christenen van Aleppo niet te vergeten: “Zij hebben uw gebed nodig, zij hebben uw hulp en ondersteuning nodig. Laat ze alsjeblieft niet in de steek.”