Bisdom Rotterdam Activiteiten

vrijdag 08/03/2024

“24 uur voor de Heer” op 8-9 maart

De “24 uur voor de Heer” zijn 24 uur van aanbidding met de uitnodiging om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. De “24 uur voor de Heer” vinden dit jaar plaats op vrijdag 8 en zaterdag 9 maart.

Parochies die meedoen met de “24 uur voor de Heer” kunnen informatie hierover mailen naar a.d.jong@bisdomrotterdam.nl.

• In Rotterdam is er na de eucharistieviering van 9.30 uur op vrijdag 8 maart aanbidding tot 17.00 uur in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal (dagkapel Robert Fruinstraat 36). Op zaterdag 9 maart is er in de dagkapel vanaf 12.00 uur aanbidding en is bisschop Van den Hende om 12.45 uur hoofdcelebrant in de eucharistieviering
  • In Leiden is de "24 uur voor de Heer" op vrijdag 8 maart vanaf 14.00 tot 23.00 uur (eucharistieviering om 19.00 uur met aansluitend biechtgelegenheid) en op zaterdag 9 maart van 7.00 tot 14.00 uur (eucharistieviering om 9.30 uur). Tussen 23.00 en 7.00 uur is de kapel alleen via deurcode toegankelijk. Johannes Paulus II kapel, Steenschuur 19, Leiden (Parochie HH. Petrus en Paulus, Lodewijk kerk).
  • De Parochie Christus Koning neemt deel aan de 24 uur voor de Heer in de parochiekern H. Bartholomeuskerk in Nootdorp. De 24 uur zal plaatsvinden op 8-9 maart van 14.00-14.00 uur. Met stille aanbidding en muziek/gebeden, biechtgelegenheid en ook 'kinderaanbidding'. H. Bartholomeus kerk Nootdorp (Parochie Christus Koning)
  • In het klooster van de zusters van Maria Stella Matutina, Nolensweg 8 in Dordrecht, is er aanbidding in de kapel op vrijdag 8 maart 14.00-20.30 uur en op zaterdag 9 maart 6.00-20.30 uur
  • In de H. Antonius van Padua kerk, Fluwelen Burgwal 45 Den Haag (blauwe zusters) is er op 8-9 maart aanbidding van vrijdag 8 maart 18.00 uur tot zaterdag 9 maart 18.00 uur
  • In de St. Agathakerk in Lisse (parochie H. Willibrordus) is er op vrijdag 8 maart van 19.00-21.00 stille aanbidding

"24 uur voor de Heer"

In 2015 nam paus Franciscus het initiatief op in de bul Misericordiae vultus, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. Daarna is het elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen.

“Het initiatief moet in de bisdommen worden bevorderd,” benadrukt paus Franciscus in Misericordiae vultus (17). “Zeer veel mensen naderen opnieuw het sacrament van de verzoening en onder hen veel jongeren, die in deze ervaring vaak de weg weer vinden om terug te keren tot de Heer, om een ogenblik van intens gebed te beleven en de zin van het eigen leven opnieuw te ontdekken.”

Avond van barmhartigheid

Een Avond van Barmhartigheid kent dezelfde onderdelen als de "24 uur voor de Heer". Tijdens een Avond van Barmhartigheid is er aanbidding van het Allerheiligste, waarvoor het heilig Sacrament plechtig in een monstrans wordt geplaatst. Ook is er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Tijdens de WJD@Home gaven veel jongeren vooraf aan de Avond van Barmhartigheid als een hoogtepunt van dit weekend te zien. Quido komt uit het bisdom Rotterdam. Hij vertelde vanaf de WJD@Home vorig jaar wat de Avond van Barmhartigheid voor hem betekent.